Dupa 3 luni de la inundatii, dupa ani de zile de cand drumurile si dealurile de pe Valea Muntelui o iau cu totul la vale si dupa zeci de articole publicate de tvmneamt in care avertizam ca situatia este foarte grava, s-a trezit intr-un tarziu si Prefectura Neamt.

Nu s-a instituit stare de urgenta, nu s-au demarat lucrari, ci s-a facut un plan de masuri. Pana se va trece efectiv la treaba mai este mult, nu se stie cat. Planul incropit ieri, este unul deloc surprinzator si se incadreaza la milimetru in obiceiurile administratiilor incompetente care conduc si au condus judetul Neamt. Dupa cum rezulta dintr-un comunicat al Prefecturii (comunicatul nu a fost trimis si catre tvmneamt, cititorii nostri nu conteaza pentru prefectureasa), in urma unei sedinte de ieri a Comitetului Judetean de Situatii de Urgenta (situatii de urgenta dupa 3 luni) s-a adoptat un plan, adica o frectie la picior de lemn. In primul rand se confirma semnalele de alarma trase de tvmneamt, dar asa-zisele masuri nu sunt decat niste baliverne si prevad interzicerea traficului pentru masinile de peste 13 tone, studii geotehnice si expertize, monitorizari si evacuarea unei familii. Deci se recunoaste ca o familie a fost in pericol in tot acest timp, fara sa se ia masuri. Totodata, se vorbeste despre promovarea unui Proiect de Hotărâre de Guvern pentru alocarea banilor necesari refacerii drumului Bicaz- Poiana Largului. Nu se spune insa ce inseamna ”promovarea”. Adica s-au facut niste hartii, se asteapta Craciunul, se asteapta Revelionul 2020? Ce inseamna ”promovarea”?

Loading...

Dupa cum aratam zilele trecute intr-un articol pe acest subiect, pe toata Valea Muntelui ar trebui declarata starea de necesitate, spun specialisti cu care noi am intrat in contact. Acolo situatia este cu mult mai grava decat lasa Prefectura sa se creada, iar drumul Bicaz- Poiana Largului nu este singurul in pericol de surpare. In afara de asta, studiile despre care se vorbeste in comunicatul de mai jos trebuiau facute demult, iar hărțile de hazard trebuiau facute dupa zecile de rapoarte ISU Neamt din ultimii 5 ani, in care se atragea atentia CJ si Prefecturii Neamt ca mii de oameni sunt in pericol. De exemplu, la Farcasa exista o harta de hazard, insa nu a mai fost actualizata, iar ultima oara, in 2012 a fost facuta in dorul lelii de o firma privata, la comanda CJ Neamt. Harta este inutilizabila, fapt constatat chiar de specialistii Institutului Geologic al Romaniei, care in luna iulie, imediat dupa inundatii au facut un studiu in zona, la solicitarea unui ONG si nu la solicitarea CJ sau a Prefecturii, asa cum era normal. De fapt, dupa cum se poate lejer observa, specialistii Institutului Geologic al Romaniei au fost scosi total din ecuatie de catre autoritatile care acum fac planuri de doi lei prin sedinte inutile.

In comunicatul de ieri se mai arata ca ”Monitorizarea evoluţiei alunecărilor de teren de către o comisie formată din persoanele numite prin decizie de către primarii UAT-urilor şi de către reprezentanţii Secţiei de Drumuri Naţionale Piatra-Neamţ. Observaţiile vor fi consemnate în procese verbale, care vor fi transmise şi către Secretariatul Tehnic Permanent al C.J.S.U. NEAMŢ. Completarea Jurnalului Evenimentelor cu constatările identificate ca urmare a comportării în timp a construcţiilor.” Exact aceleasi vorbe goale care ni s-au mai spus si pana acum. Cei de la Drumuri Nationale fac observatii de ne-au plictisit, de peste 20 de ani. Cu tot cu observatiile lor, drumurile se surpa si podurile se prabusesc. Acum vor face tot observatii? Iar comisiile alea desemnate de primari, pe cine vor avea in componenta? Ce specialisti in geologie au primariile de comune? De observat poate observa oricine, nu este nevoie de comisii.

Se mai vorbeste in asa-zisul plan despre niste expertize pentru DN15. Expertizele vor inghiti enorm de multi bani si nu intelegem de ce ar mai fi nevoie de ele, daca cei de la Drumuri Nationale le-au facut deja, ocazie cu care au identificat cel putin 40 de locuri in care drumul se surpa. Cati ani si cati bani vor mai fi irositi cu expertize? Unde au ajuns rezultatele expertizelor facute deja si cine va fi tras la raspundere pentru banii cheltuiti pe ele, daca acum trebuie facute altele?

COMUNICAT DE PRESĂ – ȘEDINȚĂ CJSU – 11.09.2018

În cadrul ședinței extraordinare a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență, întrunit astăzi 11.09.2018, ora 15.00, s-a adoptat Hotărârea nr. 25 din 11.09.2018 privind aprobarea Programului de măsuri pentru prevenirea alunecărilor de teren și refacerea DN 15 km 245+200 – 286+250, Poiana Teiului – Bicaz.
Programul de măsuri implică:
1. Interzicerea efectivă a traficului de mare tonaj (peste 13 tone) pe sectorul barajului Izvorul Muntelui – Poiana Largului (viaduct).
2. Interzicerea amplasării, fără măsuri compensatorii, de construcţii grele în zonele afectate de alunecările de teren (evidenţiate pe Hărţile de risc şi hazard existente la primăriile comunelor Poiana Teiului, Hangu şi Bicaz).
3. Alocarea în regim de urgență a resurselor financiare necesare contractării unui studiu geotehnic și a unei expertize tehnice în vederea identificării unor soluții de intervenţie pentru punerea în siguranţă a zonei afectate de alunecările de teren şi reabilitarea platformei DN 15. În baza concluziilor şi recomandărilor expertului tehnic, se va elabora un proiect tehnic de către un proiectant de specialitate, proiect ce va cuprinde soluţiile tehnice stabilite prin expertiza tehnică.
4. Monitorizarea evoluţiei alunecărilor de teren de către o comisie formată din persoanele numite prin decizie de către primarii UAT-urilor şi de către reprezentanţii Secţiei de Drumuri Naţionale Piatra-Neamţ. Observaţiile vor fi consemnate în procese verbale, care vor fi transmise şi către Secretariatul Tehnic Permanent al C.J.S.U. NEAMŢ. Completarea Jurnalului Evenimentelor cu constatările identificate ca urmare a comportării în timp a construcţiilor.
5. Evacuarea şi cazarea, în regim de urgenţă, într-un spaţiu corespunzător, a unei familii.
6. În situaţia constatării/înregistrării de date privind iminența unor deplasări semnificative ale maselor de alunecare în zonele afectate, se va proceda, în regim de urgenţă, la instituirea stării de alertă şi la evacuarea cetăţenilor din zona afectată/expusă pericolului.
7. Promovarea unui Proiect de Hotărâre de Guvern pentru alocarea sumei de 330.044.054,853 lei, din Fondul de intervenţie la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2018, în vederea refacerii drumului naţional DN 15 Km 245 + 200 – 286 + 250, Poiana Teiului – Bicaz.

Ionut CORFU

Loading...
DISTRIBUIȚI

2 COMENTARII

  1. Drumul cu pricina, construit pe vremea barajului, a fost făcut pentru strămutații care și-au mutat gospodăriile din vetrele de sat inundate de lac. E un drum cu multe zone de ”umplutură”. Și n-a fost construit pentru trafic greu, cum ar fi camioanele cu dublă remorcă ce transportă bușteni. Comuniștii transportau mare parte din buștenii tăiați în zonă, pe luciul apei, cu ajutorul șalupelor, semn că au ținut cont de ”instucțiunile” de utilizare ale acestui drum. Cei de după 89, au furat și transportat pe scurtătură, adică pe DN 15. Și noaptea. Că așa se face!
    Să reluăm:
    Acest drum a fost proiectat de oameni foarte deștepți: ingineri, geologi șamd. care au analizat cu atenție relief, structură geologică, izvoare subterane etc. Să faci acum evaluări cu comisii numite prin decizii de primar (he-he), e ca și cum ai trimite o infirmieră (cu studii la distanță, eventual) să facă o anamneză unui pacient operat acum 50 de ani de profesorul Pesamosca.
    Luați-vă inima în dinți și parcurgeți acest drum. Fotografiați: parapeți care o iau la vale, infiltrațiile din zidurile de susținere, rupturile din carosabil, stâncile care se prăbușesc (tot pe carosabil), apele care ”izvorăsc” din piatră, bordeiele-n pantă…
    Eu zic să punem mai bine de-o veșnică pomenire acestui drum și acestui ținut.

LĂSAȚI UN MESAJ