Ministerul Educatiei a reusit contraperformanta sa faca praf si manualul de Biologie de cl. a VI-a. Manualul de Geografie pentru aceeasi clasa a fost tiparit cu greseli grave, numeroase denumiri fiind gresite, unele tari au fost mutate pe alte continente, iar unele au disparut cu totul de pe harta lumii.

Acum s-a descoperit ca si manualele de Biologie sunt editate gresit, in proportie mult mai mare decat cele de Geografie. Manualele de Biologie contin erori imense si grave greseli gramaticale. În premieră, elevii de clasa a VI-a vor învăța peste o săptămână de pe manuale făcute de editura unică a Ministerului Educației. Instituția a modificat procedura de realizare a manualelor școlare și nu le mai cumpără prin licitație publică, ci le editează la Editura Didactică și Pedagogică din subordinea sa. Deci cei care se fac vinovati de situatie sunt chiar in Ministerului Educației, lucru extrem de grav.

Loading...

In judetul Neamt au ajuns mii de astfel de manuale, iar in acest context merita amintit faptul ca unul dintre consilierii pe educatie ai premierului Dancila este Oana Bulai, fost county manager al judetului Neamt si om de casa al lui Ionel Arsene. Profesorul Valentin Teodorescu, responsabil cu manualele la ISJ Neamt a declarat pentru tvmneamt ca in judetul Neamt sunt 4.000 de elevi de clasa a VI-a si deja au ajuns deja o mare parte dintre manualele de Geografie, dar si de Biologie in varianta gresita. Dupa ce s-a descoperit ca manualele de Geografie contin greseli, s-a dispus ca acestea sa nu mai fie ridicate din depozite, urmand sa fie returnate editorului (Ministerul Educatiei). Si cele ajunse deja in scoli vor fi returnate. La fel se va proceda si cu manualele de Biologie, iar cele care au ajuns in scoli vor fi schimbate cel mai probabil pana la inceputul lunii octombrie. Pana atunci, se va invata de  pe manualele vechi sau elevii isi vor lua notite dupa programa profesorilor.

Potrivit hotnews.ro, manualele de Biologie sunt o catastrofa. Exemple:

“Vasele de sânge însumează peste 160.000 de kilometri”, învață copiii, la pagina 10, în cadrul rubricii “Știați că…?” Informația este contrazisă 7 pagini mai târziu: “Totalitatea vaselor de sânge din corpul unui adult are o lungime de 96 000 km”.

Imagine

Sursa foto: manuale.edu.ro

Inima și ficatul sunt puse greșit, în fotografia care prezintă sistemul de organe al omului, la pagina 19. Concret, imaginea este pusă în oglindă, iar organele plasate pe partea greșită.

Copiii trebuie să identifice apoi organele indicate printr-o săgeată și numerotate, din imaginea cu sistemul greșit de organe al omului și dintr-o fotografie cu sistemul de organe la iepure. Nu este clar dacă săgețile ar trebui să le arate elevilor organe comune, așa cum ar fi intuitiv, și imaginea pusă greșit cu sistemul la om a dat peste cap planurile autorului. În plus, săgeata nr. 5 este plasată greșit și duce în afara imaginii cu omul.

Imagine

“Parazitul ia substanțele hrănitoare gata preparate de gazdă fără să o mai supună proceselor de digestie.” – Pe lângă acordul făcut greșit (corect este “Parazitul ia substanțele hrănitoare gata preparate de gazdă, fără să le mai supună proceselor de digestie”), nici informația nu este exactă, spun profesorii contactați de HotNews.ro. De exemplu, căpuşele digeră sângele pe care îl sug de la gazde. (Pagina 34)

Elevii sunt puși să răspundă la întrebarea: “De ce în vecinătatea lichenilor nu trăiesc şi alte plante?” (Pagina 37) Lichenii nu sunt plante, deci formularea “alte plante” este incorectă, iar unii licheni cresc pe plante, deci întrebarea în totalitate este greșită.

Manualul face confuzie între mucegai și paraziți. 
La pagina 37, elevii de clasa a VI-a sunt puși să răspundă la următoarea întrebare: “2. Paraziţii care alterează pâinea sunt: a. țânțarii; b. mucegaiurile; c. viermii intestinali; d. puricii”. Mucegaiul, cel care alterează pâinea, este saprofit, nu parazit. De altfel, manualul definește corect mucegaiul de pe pâine, la pagina 35, drept “fung saprofit”, care se instalează pe organisme “moarte”.

Imagine

Ilustrație greșită, din care elevii învață că plămânii au câte un lob “interior”, în loc de “inferior” cum este corect. Greșeala apare de două ori, la pagina 47.

Imagine

Elevii învață că: “Traheile sunt mereu deschise pentru că pereții lor au o consistență tare datorită unei substanțe numită chitină, prezentă și în unghiile noastre .” Chitina nu intră în alcătuirea unghiilor oamenilor, ci cheratina .

Elevii de clasa a VI-a sunt întrebați: “Cine și cum se produce urina?” (Pagina 78) 

Imagine
Explicațiile apar dublate, în ilustrația de la pagina 79. Apar de două ori pelvis renal, ureter, calice mic, calice mare.
Imagine

“Orificul anal” – în loc de “orificiul anal”, în următoarea propoziție: “Tubul digestiv începe cu cavitatea bucală şi se încheie cu orificul anal.” De precizat că termenul apare scris corect, de multe ori, pe aceeași pagină.

Frază care produce confuzie: “Plierea straturilor interne ale peretelui intestinal și a membranei celulelor care realizează absorbția, precum și numeroase tubulețe cu sânge numite vase preiau substanțele absorbite.” (Pagina 27)

Dezacorduri: 

  • “Alegeţi cel puţin o plantă şi cel puţin un animal care trăieşte în deltă.” (Pagina 85)
  • “Întreaga clasă va urmări prezentările şi vor da note de la 1 la 10 fiecărui grup, în funcţie de cât de clar şi bine au răspuns la întrebări.” (Pagina 33)
Imagine

Inexactități:

  • “Vă puteţi îmbolnăvi de boli ca: viermi intestinali , (…)” – pagina 92. Viermii intestinali nu sunt boli, ci paraziţi care produc boli.

Foarte multe greșeli de literă, de exprimare, de redactare, dintre care enumerăm câteva: 

  • “Tratarea corectă, grăbește vindecarea.” (Pagina 94) – virgulă între subiect și predicat
  • “ţesut coducător” (lipsește “n”, ilustrația de la pg. 12)
  • “Amntiţi-vă că” (lipsește “i”, pg 23)
  • “Intestinul subţire este segmental tubului digestiv în care se încheie digestia (…)” (“segmental” în loc de segmentul, pg 26)
  • “În urma disecţei unui mamifer (…)” (pg. 32)
  •  “(…) bacteriile sau virușii devin inofensivi.” Nu este singura dată când pluralul nu este scris corect, “virusuri”, în manualul de Biologie de clasa a VI-a
  • “Grupe sangvine la om sunt în număr de patru: (…)” (pg. 61)
  • “Dacă această regulă nu se respect , eritrocitele donatorului…” (pg. 61)
Imagine

“Circulația vertebratelor cu plămâni este dublă: sângele pompat de inimă va parcurge două circuite pentru a reveni în inimă, de unde au plecat: circulația pulmonară și circulația corpului.” (pg. 72)

Al doilea manual de Biologie, tot pentru clasa a VI-a, editat de EDP 

Descarcă manualul de Biologie analizat mai jos, tipărit de Editura Didactică și Pedagogică la Monitorul Oficial ; acesta este al doilea manual gratuit de Biologie pentru copii, cumpărat de Ministerul Educației pentru clasele a VI-a.
Rinichii stâng-drept sunt numiți invers, în imaginea care ilustrează sistemul excretor (pg. 111).
Imagine
Apare termenul “Vene lemnoase”, în loc de “Vase lemnoase” cum ar fi fost corect, în desenul care ilustrează organele vegetative ale unei plante superioare (pg. 116).
Imagine
Manualul face trimitere la cele 7 culori ale curcubeului, teorie lansată de Newton, fără a preciza că această idee e depășită științific.   

Tot în manual apar următoarele informații inexacte: “Durata vieții este variată: o zi – fluturele de mătase; broaște țestoase, corb, elefant – peste 100 de ani; 5000 de ani – baobabul .” (pg. 8)

Virgulă între subiect și predicat, dezacorduri, alte greșeli: 

  • „Amfibienii, când sunt în apă produc urină diluată și sărurile se acumulează…” (pg. 93)
  • “4. Componentele sângelui cu rol în transportul gazelor respiratorii, sunt: (…)” (pg. 84)
  • „Succesiunea unei contracții (sistolă) și a unei relaxări (diastolă), reprezintă ciclul cardiac (…)“ (pg. 76)
  • „Activitatea de pompă a inimii se datorește proprietăților miocardului care intră în alcătuirea sa: (…)” (pg. 76)
  • “Dentiția definitivă, începe să apară în jurul vârstei de 6-7 ani și cuprinde 32 de dinți (…)” (pg. 31)

În acest al doilea manual sunt mult mai puține greșeli în ceea ce privește corectitudinea informației, însă abundă erorile gramaticale și de scriere. (sursa: hotnews.ro)

Ionut CORFU
Loading...
DISTRIBUIȚI

2 COMENTARII

  1. Am citit aceste inepții.
    Vreau să știu: cine semnează aceste manuale? Numele autorilor le vreau.
    Să caut și io pe goagăl, că poate aflu ce doctor docent scrie asemenea prostii.

  2. Explicația pentru plasarea greșită a organelor din cutia toracică și abdomen este că inteligentul care a inserat imaginea s-o fi gândit s-o rotească în plan orizontal. O fi fost vreun furtișag de pe net… și ca să nu se prindă autorul…
    Ca să nu mai vorbesc despre faptul că aceste frânturi de manual cretin, ne arată cât balast poate să conțină un manual școlar.
    De ce, oare? Hautorii or fi plătiți după cantitatea de hârtie consumată? Cu cât mai stufos manualul, cu atât mai mare honorariul?

    Mare ți-e grădina de telectuali, Doamne!

LĂSAȚI UN MESAJ