Troleibuzul SA are o singura sansa sa evite falimentul: rentabilizarea. Primarii de Piatra- Neamt, Gîrcina, Alexandru Cel Bun, Dumbrava Rosie, Savinesti si Roznov, nu vor sub nicio forma sa suporte compensatiile in forma actuala catre Troleibuzul, firma la care CJ Neamt este actionar majoritar, cu peste 97%.

Edilii au luat decizia ieri, intr-o sedinta a Asociatiei ADI Urbtrans, din care fac parte si cele 6 primarii pe teritoriul carora Troleibuzul are trasee.

Troleibuzul SA a intrat intr-o grava criza financiara dupa ce in luna iunie, Guvernul Dancila a interzis CJ Neamt sa mai plateasca compensatii catre firma pe care o controleaza, plata acestor sume cazand in sarcina primariilor.

Acum, cei de la Troleibuzul ar vrea sa li se plateasca de catre primării subventiile retroactiv, pentru cele peste 3 luni de cand CJ Neamt a incetat platile. Suma totala s-ar ridica la peste 2,6 milioane de lei, adica peste 26 de miliarde de lei vechi. Cei mai multi bani i-ar avea de dat Primaria Piatra- Neamt, aproximativ 15 miliarde de lei vechi. Primaria Alexandru cel Bun ar trebui sa plateasca 273.000 de lei, Gîrcina 203.000 lei, Dumbrava Rosie 380.000 lei, Savinesti 103.000 lei si Roznov 103.000 lei. Pretentiile Troleibuzul au fost respinse ferm de catre toti primarii care au participat ieri la sedinta ADI Urbtrans.

Edilii s-au aratat dispusi sa plateasca compensatiile pentru viitor, insa mult mai putin decat platea pana acum Consiliul Judetean. Troleibuzul incasa in total 800.000 de lei lunar de la CJ Neamt. Primarii spun ca ar putea plati undeva la 30% din aceasta suma. Dragos Chitic a declarat astazi pentru tvmneamt.ro ca Primaria Piatra Neamt ar putea suporta plata a aproximativ 140.000 de lei pe luna, insa in acesti bani sa intre transportul gratuit pentru pensionari si elevi. ”Daca pietrenii tot dau niste bani, macar sa intelegem ceva din ei. Nu accept sub nicio forma sa dam bani degeaba”, a spus primarul Dragos Chitic.

Acum ramane de vazut daca Troleibuzul va accepta varianta propusa de primarii din ADI Urbtrans, dar chiar si asa, acestia nu vor sa faca plati pana ce nu se va face un audit de performanta la Troleibuzul. ”ADI Urbtrans va inainta catre Troleibuzul solicitarea noastra (n.r. a primarilor), de a accepta un audit de performanta, pentru a se identifica solutiile prin care se pot face economii, in asa fel incat sa-si poata desfasura activitatea cu sumele propuse de noi. Sau de ce nu, asteptam o varianta mai buna din partea Troleibuzul. Dar daca nu se va face acest audit, nu va da nimeni niciun ban.”, a mai spus Dragos Chitic. Evident ca aceasta conditie este una cat se poate de intemeiata, dar demersul este unul de durata, iar la situatia financiara in care se afla acum Troleibuzul, orice intarziere poate insemna colapsul operatorului de transport in comun.

Nadia Nastase, directoarea Troleibuzul nu a fost prezenta la sedinta de ieri, insa societatea a transmis catre ADI Urbtrans o solicitare de marire a tarifelor cu 25%, cerere cu care de asemenea, primarii nu au fost de acord.

Reprezentantul CJ Neamt la sedinta ADI Urbtrans de ieri, a fost controversatul personaj, Dan Vasile Constantin, consilier personal al lui Ionel Arsene. Cei prezenti spun ca acesta nu a avut deloc o atitudine concilianta, ba chiar dimpotriva, a incercat sa la impuna primarilor sa plateasca sumele restante catre Troleibuzul. Surse din CJ Neamt, spun ca imediat dupa sedinta, acesta i-a raportat (turnat) lui Arsene ca primarii PSD s-au opus, ulterior, Ion Rotaru, primarul de Alexandru cel Bun fiind chemat de urgenta la Consiliul Judetean pentru a primi mustrari.

Primarul Dragos Chitic a mai precizat ca daca nu se ajunge la niciun acord si daca se mai intampla sa se opreasca activitatea Troleibuzul, are pregatit un program de transport de forta majora, adica va prelungi traseele privatilor cu cele ale Troleibuzul, pentru ca legea îi permite. De altfel, in perioada in care Troleibuzul a avut suspendata activitatea, privatii care au preluat traseele in Piatra Neamt, spun ca au avut incasari peste orice asteptari, de aceea se intreaba cum de Troleibuzul are nevoie si de subventii pentru a merge pe profit.

Ramane acum la latitudinea celor de la Troleibuzul daca vor adopta solutiile impuse de primari, dar daca nu vor intelege ca societatea trebuie sa se rentabilizeze si ca nu pot sa astepte la nesfarsit bani de pomana, deznodamantul nu poate fi decat falimentul. Potrivit unor angajati, adevaratele probleme la Troleibuzul sunt furturile si sifonările de bani în diverse forme, inclusiv ca taxa de protectie catre un site din Piatra Neamt. Desi exista mai multe reclamatii insotite de probe, anchetele bat pasul pe loc.

Potrivit unor surse, conducerea Troleibuzul ar fi inceput demersuri de actionare in instanta a ADI Urbtrans, pentru recuperarea compensatiilor care nu au mai fost platite in cele peste 3 luni din momentul in care CJ Neamt nu a mai putut face plati. Daca Troleibuzul va avea castig de cauza, ADI Urbtrans va trebui sa se indrepte tot in instanta, impotriva celor 6 primarii cu care are contract, pentru ca ADI Urbtrans nu produce nimic, deci nu ar avea de unde sa plateasca. Indiferent de deznodamant, o astfel de situatie nu va aduce nimic bun pentru Troleibuzul pe termen lung, ci doar îi va prelungi boala catre o moarte sigura.

P.S. Intr-un material viitor vom aborda pe larg si situatia de la ADI Urbtrans. Pana atunci, trebuie spus ca Asociatia cu care are contract Troleibuzul, este un fel de capusa care nu administreaza nimic, dar care traieste din banii de redeventa produși de transportatorii privați. De fapt nu traieste Asociatia, ci șleahta de piloși care nu fac nimic, dar incaseaza salarii nesimtite pe spinarea firmelor de transport private. Niciun leu din redeventele platite de transportatori nu ajunge la primarie, toti banii fiind inghititi de oamenii angajati pe baza de cumetrii politice, unii dintre ei fiind intr-o vacanta continua pe bani cazuti efectiv din cer. Revenim.

Ionut CORFU

Loading...
DISTRIBUIȚI

2 COMENTARII

  1. Societatea nu are cum sa fie rentabilizata in actuala conjunctura politica. Acolo s-au adunat toate capusele domnului Ionel Arsene. Acolo a fost pusa director o dispecera de la Agro Caslo care si-a facut rost de o diploma de economist la facultatea din Darmanesti. Femeia nu are nici pregatire teoretica si nici exercitiu managerial. Cine a citit OUG 109 care cere experienta, studii de lunga durata, prestigiu profesional, capacitate de a valoriza si creste prestigiul societatii, isi face cruce afland ce exemplare au ajuns sa conduca aceste societati. Idem ADI Urbtrans si Adi Aquq Neamt. Si in aceste asociatii au fost plantate de catre Arsene nepoti, nepoate, cumetre, fii si fice si amante.

  2. bravo dna doina pt comentariu, insa as mai adauga ceva extrem de important si anume, ca tablagii din servicii speciale, militieni si procurori sunt complicii jafului de la troleibuzul! in rest aveti dreptate, psd a numit numai pacalici si slugi in anumite functii de conducere pt a fi molinati de eterna OB(FATA CU BOTU ROSU) SI STAROSTELE JUDETULUI!! Puscaria este grea stimabililor!

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.