Actualizare- 3: Poliția Neamț transmite că la acest moment, toate categoriile de vehicule poat circula atât pe banda doi, cât și pe banda destinată transportului public. Așadar, informațiile din acest articol, sunt corecte. ”La finalizarea tuturor amenajărilor și preluarea tronsonului de către administratorul drumului, acesta va informa atât participanții la trafic cât și Serviciul Rutier cu privire la restricțiile stabilite.
La acest moment, conducătorii auto pot circula atât pe banda destinată lor cât și pe banda destinată transportului public.
Polițiștii rutieri nu sancționează, la acest moment, nerespectarea normelor de circulație pe benzi”, a declarat insp. Ramona Ciofu- IPJ Neamț.
Actualizare- 2: În urma unor noi discuții cu specialiști în domeniul rutier, informațiile prezentate în articol sunt întemeiate. Numai șoferii de mijloace de transport în comun pot fi sancționați dacă nu folosesc doar banda unu, special destinată acestor autovehicule. Pentru a se interzice altor categorii de vehicule să circule pe acea bandă, ar trebui să existe și indicatoare de restricție, măcar la capetele tronsoanelor în discuție.
Actualizare- 1: Potrivit unor precizări transmise de Serviciul Rutier Neamț, în legislație există o prevedere privind folosirea benzilor de circulație, care ar interzice deplasarea altor categorii de vehicule pe banda de circulație special destinată mijloacelor de transport în comun. Pin urmare, într-adevăr, în cazul de față, pe prima bandă nu se pot deplasa și alte categorii de vehicule, chiar dacă nu există un indicator special în acest sens. Subiectul rămâne în dezbatere. Revenim.
Știrea inițială: Coridoarele de mobilitate, pe înțelesul răspândacilor de știri false. Cine are voie să circule pe prima bandă
Odată cu începerea lucrărilor la coridoarele de mobilitate din Piatra Neamț, s-a declanșat și o avalanșă de știri false. Răspândacii unor astfel de dezinformări/manipulări, sunt cel mai adesea mânați în luptă, din motive politice. Alții o fac din pură prostie, sau pentru că sunt luați de val și nu verifică informațiile, ceea ce până la urmă s-ar traduce tot în prostie. Așa s-au născut tot felul de aberații, de la ”prea multe semafoare”, până la ”ați blocat orașul”.
Recent, pe rețelele de socializare a început să circule o nouă știre falsă despre coridoarele de mobilitate. ”Experții” de pe internet se arată extrem de îngrijorați, că pe banda unu a celor două tronsoane la care deja s-au finalizat lucrările (Calea Romanului și Dimitrie Leonida), nu pot circula decât autobuzele. Adică celelalte categorii de autovehicule au interzis pe prima bandă și trebuie să folosească doar banda doi. Nimic mai fals, după cum dovedesc indicatoarele invocate chiar de ”specialiștii în legislație rutieră” de pe facebook. Indicatoarele respective (foto sus- Calea Romanului) îi obligă doar pe șoferii de mijloace de transport în comun să folosească banda unu. Aceștia nu au voie să se deplaseze și pe banda doi, ceea ce este un lucru cât se poate de normal, pentru că se evită blocajele. În schimb, toate celelalte categorii de autovehicule, pot folosi atât banda unu cât și banda doi, fără niciun fel de restricție.
Conform scoalarutieră.ro, indicatorul în cauză face parte din categoria indicatoarelor de obligare. Acestea obligă conducătorii de vehicule, să se deplaseze numai pe anumite direcții sau că circule numai pe anumite drumuri. După cum se poate vedea din captura de ecran de mai jos, indicatorul cu autobuz alb pe fond albastru, este același indicator ca pe culoarele de mobilitate din Piatra Neamț. Deci, se adresează doar conducătorilor auto de mijloace de transport în comun, pe care-i obligă să se deplaseze numai pe banda unu. Ceilalți șoferi, pot să-l ignore, pentru că nu-i obligă la nimic. Codul rutier explică asta cât se poate de clar și ușor de înțeles pentru orice utilizator de telefon inteligent cu cameră video, care știe să lege două vorbe în limba română.
Semnificația exactă a indicatorului:
Așadar, s-a mai dezumflat încă o știre falsă despre culoarele de mobilitate, la fel ca multe altele, cum a fost și cea cu podul de la piață, despre care o gazetă de partid spunea în timpul lucrărilor, că va fi doar cu o bandă pe sens, însă acum vede toată lumea că e cu două benzi pe sens.
Ionut CORFU