Necesarul de șoferi de camioane transport marfă în România, este de aproape 100.000 de persoane, conform patronatelor din domeniu, anunță termene.ro. Toate companiile autohtone de transport auto de marfă, au realizat în 2023, afaceri de 17 miliarde de euro.
Transporturile rutiere de marfă ar fi trebuit să atingă în acest an afaceri de aproape 18,5 miliarde de euro, iar în 2025 să treacă bariera de 20 de miliarde de euro. De altfel, estimările patronatelor din domeniu indică faptul că acest domeniu va ajunge la afaceri de 30 de miliarde de euro în 2030.
Asta dacă se respectă ritmul de creștere din ultimii ani.
Numai că patronatele din domeniu cred că afacerile din domeniu par să fi lovit zidul care va opri creșterea sectorului. Este vorba de lipsa șoferilor de TIR.
Deficitul în toată Europa
Deficitul de șoferi este o problemă pentru întreaga Europă, iar din păcate, și pentru România, care se clasează în topul țărilor care duc lipsă de forță de muncă în transporturi.
Cum mulți șoferi au ales să lucreze în afară, în timp ce alții s-au pensionat, fără ca din urmă să vină înlocuitori, criza s-a adâncit, ajungându-se, în prezent, la un deficit de circa 100.000 de salariați, potrivit estimărilor Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România – COTAR.
La nivel european, este așteptat ca situația să devină și mai grea în următorii ani în când este estimată o triplare până în 2026 a numărului de șoferi lipsă, în condițiile în care undeva la 30% din angajați se vor pensiona, conform Uniunii Transporturilor Rutiere Internaționale (IRU).
Lipsă de interes
Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România-Cotar, spune că deși cererea este mare, șoferii nu se înghesuie să se angajeze și preferă să stea acasă pur și simplu.
„La nivel național avem nevoie de peste 100.000 de șoferi. Astăzi, sunt disponibile 100.000 de locuri de muncă. Mulți stau acasă și așteaptă, nu știu, ziua de mâine, probabil sau poate să le pice ceva, pe principiul ăla pică para mălăiață în gura lui Nătăfleață”, a declarat pentru Termene.ro Vasile Ștefănescu, președintele Cotar.
România se plasează astfel în topul țărilor cu cel mai mare deficit de șoferi de camion, după Germania și Polonia.
Situație fără rezolvare
Din nefericire, situația nu pare să se remedieze în viitorul apropiat, ba mai mult, este prognozat un deficit de aproximativ 2 milioane de șoferi în Europa până în 2026, după cum a avertizat Uniunea Internaţională a Transportului Rutier (IRU).
Cel mai afectat va fi transportul de marfă, pentru care se estimează că rata posturilor neocupate va crește de trei ori, la 60% până în 2026, față de peste cinci ori în cazul șoferii de autobuz și autocar, până la aproape 50%.
Media de vârstă pentru un șofer european de camion este de 47 de ani. Trebuie menționat și faptul că o treime dintre șoferii de camioane au peste 55 de ani, iar aceștia se vor pensiona în următorii zece ani, în timp ce mai puțin de 5% dintre ei au mai puțin de 25 de ani.
Cât câștigă un șofer în România
Salariul unui șofer în România pornește de la 3.500 lei net, după cum ne-a declarat reprezentantul Cotar, după care urcă până la 6.000- 7000 de lei net pe lună. La transportul de marfă se ajunge chiar și la 10.000-12.000 lei net pe lună. Pentru cei care efectuează curse externe se mai adaugă și sporurile, în cuantum semnificativ.
Spre comparație, românii care preferă să lucreze ca șoferi de TIR pentru firme din Vestul Europei pornesc de la un salariu de 2.500 euro pe lună. Sunt, însă, și o serie de condiții pentru a ajunge aici, cum ar fi o experiență minimă de câteva luni, cunoașterea unei limbi străine la un nivel minimal, care să permită comunicarea cu dispeceratul. De asemenea, ei mai trebuie să aibă grijă de camion, remorcă și de marfa transportată și să fie punctuali.
În România activează peste 200.000 de firme în sectorul transporturilor, care dispun de circa un milion de angajați.
sursa: termene.ro
Soferul este considerat un sclav . 13-15 ore de lucru zilnic este mult . Nu exista ore suplimentare. Nu exista ore suplimentare privind lucrul sambata sau duminica . Soferii sunt fortati sa lucreze mai mult de 15 ore zilnic. Sunt fortati ca pauzele zilnice sa fie luate in rampa in timpul incarcarii de marfa . Nu exista codul muncii in meseria asta mai ales in tara asta unde in sectorul privat incearca sa scoata untul din tine , prin orice mijloace sa faca bani cat mai multi . Inspectoratul teritorial al muncii exista dar degeaba exista , si codul muncii exista dar tot degeaba. S-au indreptat multe datorita ISCTR dar la nivel de protectie al circulatiei soferul desi exploatat la maxim sa poata beneficia de un minim de odihna ; prin interpretarea legii timpilor de conducere si odihna….. dar pe nimeni nu intereseaza cat timp a ajuns soferul sa stea cu familia , de cat timp a beneficit soferul de concediu de odihna PLATIT , ce ore suplimentare zilnice si saptamanale are soferul , ce diurna are soferul . Marea majoritate a soferilor din Romania au salariul minim pe economie ca necalificatii . Si ca diurna unii dintre ei mai putini dar totusi exista plata la km. Soferul are responsabilitate , este un om cu multa responsabilitate . Ar trebui sa aiba un salariu de sofer la nivel de Ţara, nu minim pe economie si restul la negru prin diferite metode de plata . Ar trebui sa aiba diferite sporuri de periculozitate , toxicitate , de tonaj , diurne , ore suplimentare zilnice luni -vineri , ore suplimentare de sambata si ore suplimentare de duminca wekend-uri cu familia , concedii platite , concedii de recuperare platite , etc . Soferul nu este sclav si bataia de joc a patronului si nici a sistemului . CAND vor avea ce oferi si vor respecta fiinta umana care le conduce camionul vor avea si soferi .