Dedicat memoriei pionierului aviației românești și mondiale, Muzeul Traian Vuia se află la 20 de km de Lugoj, în localitatea Traian Vuia din județul Timiș, locul unde, la 17 august 1872, se năștea inventatorul bănățean (comuna Bujoru, comitatul Caraș-Severin, la acea vreme).

Muzeul a fost inaugurat în aprilie 2012, anul în care se împlineau 106 ani de la momentul (18 martie 1906) când Aurel Vlaicu a urcat pe culmile gloriei, realizând primul zbor autopropulsat cu un aparat mai greu decât aerul, fără a folosi catapulte sau alte mijloace exterioare, pe terenul de la Montesson, în Franța.

Loading...

Traian Vuia (17 aug. 1872—3 sept. 1950) a fost susținut în proiectul ce avea să schimbe istoria omenirii de familia avocatului și politicianului Coriolan Brediceanu. Anul 1902 îl găsea pe Vuia la Paris, unde se dedica studiului zborului mecanic și al construcției aeronavelor mai grele decât aerul, știință revoluționară la momentul respectiv. Rezultatul cercetărilor s-a concretizat în concepția unui monoplan cu elice tractivă, aripi de pânză pliabile și echipat cu un motor cu anhidră carbonică. Aparatul, denumit și „Liliacul“, a fost o descoperire epocală, fiind primul avion din lume mai greu decât aerul, care decolează și zboară exclusiv prin forța motorului. Primul zbor cu acest aparat revoluționar a avut loc la 18 martie 1906, pe terenul de la Montesson, în Franța.

Continuând studiul și experimentele din domeniul zborului mecanic, a construit și experimentat noi tipuri de avioane perfecționate, între care două tipuri de elicoptere cu mai multe reactoare cu propulsie, care vor aduce o contribuție esențială la progresul zborului vertical (1918-1921). „Eu nu am căutat niciodată gloria, fiindcă știu că gloria pierde adesea pe om. Eu nu lucrez pentru gloria mea personală, ci lucrez pentru gloria geniului uman. Ce importanță are cine a făcut aceste lucruri, important este că ele există“, spunea românul care a revoluționat lumea.

Aurel Vlaicu a murit la 3 septembrie 1950 la București fiind înmormântat la cimitirul Bellu.

Muzeul care-i poartă numele ilustrează viața și activitatea lui Traian Vuia. Potrivit surselor amintite colecțiile sunt prezentate în două săli. Într-una dintre ele vizitatorii pot admira o copie redată în mărime naturală, funcțională, a primului aparat de zbor realizat de inventatorul timișean care a zburat în 1906, la Montesson, pe o distanță de 12 metri, la o înălțime de 1 metru, după o accelerație pe o distanță de 50 metri. Această machetă a fost realizată de Fundația Academică Culturală Timișoara. Primele teste de zbor cu acest aparat au fost efectuate în anul 2005 în România, iar în anul următor aparatul a fost transportat la Montesson, lângă Paris, Franța pentru a se marca 100 de ani de la primul zbor mecanic. Ulterior acest model a fost donat Muzeului Banatului din Timișoara, iar începând cu anul 2012 este găzduit de cel mai nou muzeu dedicat aviației din România.

Cea de a doua încăpere găzduiește o parte din invențiile sale, machete ale aparatelor de zbor construite de inventatorul român, planșe, publicații referitoare la începuturile aviație mondiale, copii după schițele realizate la Paris, fotografii și documente de la primul zbor din 1906, dar și brevete, tablouri, cărți sau corespondențe.

Nu lipsesc nici documente care evidențiază activitatea politică a lui Vuia, un patriot înflăcărat ce a militat pentru cauza românească atât în timpul primului, cât și al celui de-Al Doilea Război Mondial. Între 1916-1918 a activat pentru desăvârșirea statului unitar român, organizând la Paris Comitetul național al românilor din Transilvania, care edita revista „La Transylvanie“, și în paginile căreia a semnat numeroase articole.În anii celui de-Al Doilea Război Mondial, a fost ales președintele primului comitet legal al Frontului Național Român și a publicat articole în „La Roumanie libre“, militând pentru eliberarea și revenirea la România a nord-vestului Transilvaniei, răpit în urma dictatului de la Viena, din 1940.

Muzeul organizează periodic diferite simpozioane în cadrul cărora iubitorii aviației pot viziona pas cu pas etapele construirii unui aparat de zbor sau pot lua parte și la zboruri demonstrative cu avioane mici și cu parapanta. (AGERPRES)

Loading...
DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ