Pe nemtii de la Heidelberg Cement cine îi controlează? Niște întrebări pentru autorități, așa cum mai sunt ele în Neamț. Autoritățile.

Păstrăvăria Cheița este principalul perdant din acest… să-i zicem deocamdată accident. După părerea mea, coincidența este extrem de mare, iar experiența dobândită ca jurnalist, mă face să nu mai cred decât foarte puțin spre deloc în coincidențe.

În urmă nu cu mult timp, in 2018, păstrăvăria era ținta unor controale DSP și DSV și pentru câteva luni a și fost închisă. La vremea aceea se spunea ca patronul (nu-l cunosc, n-am vorbit niciodată cu el) ar fi deranjat niște persoane influente, cu relații suspuse, poate chiar prin Servicii.

Nu pot să confirm si nici sa infirm dacă a fost așa, cert este ca omul a fost la un pas de faliment, insa in cele din urma a supravietuit. Acum, îl ia flama pe un șofer de camion, fie el și bulgar și deversează vreo 5 tone de amoniac rămas în cisternă, într-o canalizare de la Heidelberg Cement ( canalizare care duce direct în Pârâul Bicaz- un alt mare semn de întrebare pe care cineva trebuie să-l lămurească), iar de aici, a fost o chestie de câteva minute până să moară mii de pești intoxicați în bazinele păstrăvăriei, dar și în Pârâul Bicaz care alimentează pastravaria.

Povestea pare din start trasă de păr. Repet, pare. Un șofer de camion care transportă substanțe periculoase, are un atestat pentru asta. La cursurile pentru obținerea documentului respectiv, învață și este instruit asupra pericolelor pe care le presupune transportul unor astfel de substanțe și cât de periculoase sunt ele pentru mediu și pentru viața oamenilor.

Transporturile rutiere de substante periculoase sunt atent controlate. Ele au un traseu anume si un timp de ajungere la destinatie stabilit. Orice abatere de la traseu, din diferite motive, se anunta din timp. Cu traseul si destinatia transportului este la curent permanent ISU.

Revenind la dezastrul de la Hidelberg Cement, soferul stie că deversarea amoniacului undeva aiurea, poate fi fatală chiar și pentru viața lui, a șoferului. Dacă la ore bune după presupusa deversare, concentrația de amoniac din apă era de peste 1.900 de ori mai mare decat limitele normale, cum a supraviețuit șoferul când a descărcat cele 5 tone de amoniac în aer liber? Cat de mare era concentratia de amoniac atunci? Folosea el echipament special contra substanțelor chimice la acel moment? Dacă da, când s-a echipat? Pentru că asta durează ceva timp. Și să deversezi 5 tone de substanțe dintr-o cisternă, de asemenea, durează destul de mult. Daca nu a fost o deversare cu respectarea normelor de protectie, cum a supravietuit soferul vaporilor de de amoniac? Sau… o fi fost o deversare cu complicitatea Hidelberg Cement?

Deci, ce au păzit cei de la Heidelberg Cement? Au o fabrica în inima munților din județul Neamț, expusă în orice moment la accidente de mediu devastatoare. La un moment dat, acolo s-a produs si un incendiu de amploare. Să înțeleg că dacă intra în fabrica un mujahedin cu centură explozivă, nu ar fi putut fi observat, la fel cum nu a fost observat șoferul bulgar care a avut nevoie de zeci de minute să deverseaze amoniacul pe toată Valea Bicazului?

Ce sisteme de siguranță există în fabrica nemților de la Heidelberg Cement, de vreme ce oricine poate să provoace adevărate cataclisme ecologice. Ca să nu mai spun ca nemții au dat-o deseori în bară la Tașca și au avut în fabrică numeroase incidente care au pus în pericol mediul. Orice șofer instruit în domeniu știe că își riscă și libertatea dacă își golește aiurea cisterna cu substanțe periculoase. După orice transport, cisternele se spală în locuri special amenajate, exista un regim special. Transportul de substante periculoase este foarte bine reglementat prin legi valabile la nivel de Uniunea Europeana. Este vorba de ADR (Acord Dangeorus Rutiere), prin care transportatorii sunt obligati sa respecte niste norme stricte.

Este greu de crezut că șoferul bulgar a decis de capul lui să facă pierdute 5 tone de amoniac, cu orice risc, în curtea unei fabrici de dimensiunile celei de ciment de la Tașca.

Singura certitudine la ora asta, e că păstrăvăria Cheița e în pragul falimentului. De fapt… e chiar in faliment. Decontaminarea bazinelor presupune costuri enorme. Posibil, sute de mii de euro. O astfel de operatiune trebuie făcută de o firmă specializată, este de lungă durată și nu garantează nimeni că va fi încununată de succes, nici dacă pastravaria va fi dezafectată și refăcută de la ZERO.

Concluziile care se pot trage acum, după dezastrul ecologic, e că păstrăvăria pe care cineva s-a străduit din răsputeri să o închidă în 2018, are slabe șanse să mai supraviețuiască. Și că orice nebun poate face ce vrea în curtea Heidelberg Cement, cu efecte devastatoare asupra populației județului Neamț. Dacă și în acest caz autoritățile ne vor da răspunsuri așa cum (nu) au dat după incendiul de la ATI, înseamnă că…  Apropo! Cei de la Heidelberg Cement au transmis astăzi referitor la dezastrul ecologic, că prioritate lor este protecția mediului. Atât au avut de spus după catastrofa de mediu produsă în curtea lor sub nasul lor. Nimic altceva. Dacă dezastrul se producea in tara lor de origine, in Germania, mai produceau ciment astazi?

Mai multe detalii despre catastrofa ecologica de la Tasca AICI

Ionut CORFU (acest articol reprezinta o opinie)

DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.