Dragos Chitic, primarul orasului Piatra- Neamt a abordat intr-o conferinta de presa de saptamana trecuta, subiectul Troleibuzul, dupa ce Guvernul a hotarat ca pierderile societatii aflate in subordinea CJ Neamt, sa fie suportata de catre primariile pe teritoriul carora se face transport in comun de catre societatea respectiva, masura care aproape inevitabil, va duce la falimentul companiei.
In contextul dat, Chitic pune sub semnul intrebarii si proiectul CJ Neamt prin care se doreste achizitionarea de autobuze electrice. El spune ca are mari indoieli ca acest proiect ca fi dus la bun sfarsit. ”Din pacate constatam cu totii ca tara este guvernata deficitar , haotic si neprofesionist. Una dintre masurile luate la nivelul guvernului care demonstreaza ca deciziile se iau in interes politic si nu in interesul cetateanului este inserarea intr-o ordonanta de urgenta care reglementa transportul judetean de persoane a unei fraze care nu-si avea locul, prin care li se interzice Consiliilor Judetene sa suporte compensatiile solicitate de firmele de transport public de persoane trecandu-se in sarcina consiliilor locale aceasta cheltuiala. Este nefiresc sa plateasca Primaria Piatra Neamt bani pentru ineficienta in functionare a societatii judetene de transport public , in conditiile in care Consiliul Judetean controleaza societatea Troleibuzul, este actionarul majoritar , municipiul Piatra Neamt avand doar 0.65 % din actiuni , adica aproape zero putere de decizie.
Am solicitat ADI URBTRANS convocarea unei intalniri a primarilor localitatilor membre in asociatie, intalnire care a avut loc marti 23 iulie. Au fost prezenti 5 din 6 primari. Toti si-au exprimat nemultumirea mai ales ca masura vine intr-un moment extrem de nepotrivit, la mijlocul anului si in conditiile in care primariile , tot din cauza deciziilor gresite ae guvernului, nu au bani nici sa functioneze pana la sfarsitul acestui an. S-au analizat mai multe variante dar s-a conturat o varianta care sa nu fie radicala si care sa nu perturbe functionarea transportului public de persoane. Nu iesim deocamdata din Urbtrans dar vom propune consiliilor locale membre ale asociatiei modificarea contractului pe care Urbtrans il are cu societatea Troleibuzul , in sensul eliminarii compensatiei financiare lunare. Consider ca este o decizie cat se poate de corecta. Cu alte cuvinte suna asa : daca societatea Troleibuzul este capabila sa se rentabilizeze si sa faca transport public de persoane fara pierderi ( pentru ca asta inseamna de fapt compensatia, pierderea lunara ), asa cum operatorii privati pot , atunci va ramane cu trasee in perimetrul asociatiei. Daca nu Urbtrans va scoate traseele la licitatie , probabil vor fi castigate de firme private care fac transportul public de persoane la acelasi tarif, de multe ori si la o calitate mai buna , nu cer compensatii financiare ci dimpotriva dau bani asociatiei sub forma de redeventa.Simplu si interesul cetateanului. Se poate pune problema problema periclitarii proiectelor prin care ar urma sa se achizitioneze 41 de autobuze electrice prin finantare europeana .Reamintesc ca sunt doua proiecte in acest sens in care aplicantul principal este Consiliul Judetean , deoarece este proprietarul firmei de transport public iar Primaria Piatra Neamt este partener. Dar, tot din cauza incompetentei actualilor guvernanti in gestionarea fondurilor europene dedicate autoritatilor locale , unul dintre proiecte , cel prin care urmau a se achizitioneze 20 de autobuze electrice,a ramas acum fara finantare europeana. Celalalt este derulat de Ministerul Dezvoltarii si am mari retineri , din cauza lipsei de profesionalism a celor care ne conduc astazi la nivel central, ca prin acest proiect vor ajunge vreodata autobuze electrice la Piatra Neamt. Imi doresc mult transport ecologic la Piatra Neamt , cu mijloace de transport electrice , moderne, nepoluante si confortabile pntru cetateni.
Imi pasa de acest aspect si din acest motiv am propus o masura care sa nu fie radicala, sa nu blocheze o eventuala achizitie de autobuze electrice prin bani europeni. Pentru ca am mari retineri in capacitatea actualilor guvernanti de a rezolva problema achitiei de autobuze electrice din bani europeni am pregatite si variantele de rezerva. In loc sa dam in fiecare luna la Troleibuzul 800.000 de lei , cu acesti bani la fiecare 3 luni cumparam doua autobuze electrice noi si in doi ani avem in cadrul asociatiei un parc auto ecologic suficient pentru a acoperi mare parte dintre trasee. O alta varianta pe care am propus-o colegilor din Urbtrans este ca, daca Troleibuzul nu poate opera fara compensatie financiara anumite trasee, le soatem la licitatie si impunem in caietele de sarcini operatorilor ca un procent din numarul de mijloace de transport cu care se inscriu la licitatie sa fie electrice si iata ca rezolvam si mai simplu probema fara a cheltui banii populatiei”, a declarat Dragos Chitic.
Ionut CORFU