Multi soferi cred că trebuie să-și echipeze masinile cu anvelope de iarnă odată cu scăderea temperaturilor sau odată cu prima ninsoare, însă din punct de vedere legal, lucrurile nu stau nici pe departe așa.

Legea nu prevede o perioada anume în care trebuie folosite astfel de anvelope, ci spune doar că se folosesc atunci când carosabilul este acoperit cu zăpadă, gheață sau polei. Prin urmare, nu se poate aplica nicio amendă pentru șoferii care circulă cu anvelope de vară în luna decembrie de exemplu, dacă partea carosabilă este curată sau doar umedă.

IPJ Neamt transmite toate clarificările necesare referitoare la legea care reglementează obligativitatea folosirii anvelopelor de iarnă: „Legea cauciucurilor de iarnă” a intrat în vigoare în 2011, iar toți cei circulă pe drumuri publice acoperite de zăpadă, gheață sau polei sunt obligați să aibă anvelope de iarnă omologate. Chiar dacă drumul este uscat, se pot întâlni porţiuni unde există risc de formare a poleiului, de aceea, nu conduceți, chiar și pe distanţe scurte, dacă autovehiculul nu este echipat cu anvelope de iarnă.

Ele se identifică ușor,  datorită prezenței pe laterale a literelor M și S, sub forma: „M+S”, „M.S.” sau „M&S”.

Literele M si S reprezinta inițialele cuvintelor englezesti “mud” and “snow”, care înseamnă “noroi”, respectiv, “zăpadă”.

Prevederile legale în vigoare interzic circulația autovehiculelor, fără ca acestea să fie dotate cu anvelope de iarnă, pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, nefăcând referire la o anumită perioadă a anului.

Astfel, este sancționată conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, iar  autovehiculele de transport marfă cu o masă maxima autorizată de peste 3,5 tone și autovehiculele de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto trebuie să fie echipate cu anvelope de iarnă pe roțile axei/axelor de tracțiune sau montate pe aceste roți lanțuri sau alte dispozitive antiderapante omologate.

Amenda pentru fapta menţionată este prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni (de la 9 la 20 puncte-amendă, respectiv între 1.305 şi 2.900 de lei) și se va reține certificatul de înmatriculare/înregistrare al autoturismului, eliberându-se o dovadă înlocuitoare fără drept de circulație.

Astfel, recomandăm conducătorilor auto ca, în condiţiile unui carosabil umed sau acoperit de zăpadă, gheaţă sau polei, să ruleze cu viteză redusă, adaptată condiţiilor de drum, să fie mai atenţi şi calmi la volan, fără să bruscheze comenzile vehiculului şi să se informeze cu privire la condiţiile meteo şi tronsoanele de drum pe care le vor parcurge.

Prima condiție a deplasării autovehiculului în deplină siguranță este corelarea manierei de condus cu specificul suprafeței carosabile.

Evitaţi acţionarea bruscă a sistemului de frânare şi a mecanismului de direcţie, deoarece autovehiculul pe care îl conduceţi poate derapa. Folosiţi cu precădere frâna de motor atunci când rulaţi pe un carosabil alunecos. Nu efectuaţi depăşiri riscante!

Înainte de a porni la drum, asiguraţi-vă că parbrizul, geamurile laterale şi luneta vă asigură o vizibilitate foarte bună. Trebuie să aveţi în bună stare de funcţionare ştergătoarele şi instalaţia de climatizare şi dezaburire. Folosiţi luminile de întâlnire și pe timpul zilei, mai ales în condiţii de vreme nefavorabilă.

Nu frânaţi brusc! Păstraţi o distanţă suficientă faţă de autovehiculul din faţă, astfel încât să puteţi opri în siguranţă, în situaţia în care acesta încetineşte sau opreşte brusc.

Echipaţi-vă corespunzător autovehiculele pentru circulația în condiţii de iarnă (anvelope specifice sezonului rece, lanţuri antiderapante, lopata, săculeţ cu nisip, o rezervă de combustibil, sistem de climatizare-dezaburire funcţional).

Anvelopele de iarnă și de vară sunt confecționate din materiale diferite, cele de vară având în componență materiale care rezistă la temperaturi ridicate, funcționând pe principiul dispersării apei, iar cele de iarnă având în componență materiale și un design al benzii de rulare ce conține o multitudine de caneluri, ce asigură o aderență mai bună în sezonul rece, acționând pe principiul bulgărelui de zăpadă. Acest lucru ajută vehiculele să se deplaseze relativ ușor pe drumurile înzăpezite și acoperite cu gheață.

Informații actualizate despre situația traficului rutier găsiți pe site-ul oficial al Poliției Române, la secțiunea Infotrafic: https://www.polițiaromana.ro/ro/info-trafic – vă recomandăm să verificați starea traseului pe care urmează să îl parcurgeți, înainte de a pleca la drum.

RAR dezminte o știre falsă despre anvelopele all season (M+S): se pot folosi și iarna

I.C.

DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.