Ministrul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor Lucian Bode s-a aflat vineri, 6 martie, într-o vizită de lucru în județul Neamț. Cu această ocazia a susținut o conferință de presă alături de președintele PNL Neamț Mugur Cozmanciuc, senatorul PNL Neamț Eugen Țapu Nazare și primarul municipiului Piatra Neamț Dragoș Chitic.
Ministrul Transporturilor a oferit o serie de explicații legate de proiectele de infrastructură din județul Neamț. Referitor la lucrarile de pe DN 15 Bicaz- Poiana Largului, Bode a explicat pe larg neregulile gasite, de la modalitatea de atribuire a lucrarilor, pana la nerespectarea termenului de finalizare si a precizat ca la momentul in care Guvernul PNL a stopat lucrarile, ele ar fi trebuit sa fie deja terminate. El i-a acuzat pe PSD-isti ca vor sa puna un eventual esec in responsabilitatea PNL. ”Cei care fac valuri pe acest subiect (n.n. PSD) sunt interesați să nu se afle adevărul și neregulile ca să pună în responsabilitatea altora propriul eșec. Am stopat lucrările la un obiectiv pe care ei s-au angajat că îl termină în octombrie 2019. Să acuzi acum Guvernul Orban este un tupeu numai la pesediști putem găsi.
Contractul încheiat pe 13 mai prevede că era nevoie de realizarea unei expertize tehnice și după ce se stabilea urgența avea obligația să termine proiectul tehnic, să îl avizeze la beneficiar și să înceapă lucrările. Au făcut invers: au început lucrările, pe 4 octombrie au predat expertiza și astăzi încă nu au proiectul tehnic finalizat. Constructorul a fost întrebat de ce a făcut asta? Sigur că justificări există pentru orice acțiune o faci. Au spus că au lucrat în paralel”
Ministrul Bode a mai spus ca el nu a mai auzit de un contract in valoare de 80 de milioane de euro pentru reparatii drumuri, atribuit prin incredintare directa in urma unei inspectii vizuale. ”Ca să nu mai vorbim că eu nu am auzit de un contract de reparații drumuri prin încredințare directă de 80 milioane euro, care s-a făcut în baza unei inspecții vizuale de pe teren. Însă alte instituții ale statului sunt convins că vor face lumină asupra acestor aspecte. Pe noi ne interesează aspectele tehnice: vom urmări ca în acest contract să fie respectate toate fazele implementării și să fie dus la bun sfârșit. Iar asta este valabil pentru toate proiectele importante de infrastructură din România, să existe transparență, legalitate și o monitorizare atentă ca să nu existe nicio urmă de îndoială.
DN 15 este un drum important pentru regiunea Moldovei, în plan național, iar lucrările sunt finalizate în proporție de 89% și sunt plăți făcute pentru 56% din facturile depuse. După avizarea proiectului tehnic constructorul s-a angajat să finalizeze lucrările în termenul stabilit în contract, mai 2020 (au fost două acte adiționale) după care noi să începem recepția și să facem plata lucrărilor executate.
Există perioadă de iarnă, au oprit lucrările, au 2 acte adiționale semnate unul în 10.09 și unul in 07.10 prin care se permite constructorului să finalizeze lucrările pânăîn mai 2020 – în funcție de condițiile meteo. (…) Eu asta l-am întrebat pe constructor: Cum ați acceptat să realizați acest obiectiv în sens invers, fără expertiză și proiect tehnic?!? Cum s-a contractat este în sarcina altor instituții. 20 milioane este garanția de execuții care trebuia predată înaintea lucrărilor, cum se întâmplăîn orice contract în Romania – această garanție a apărut în contul beneficiarilor undevaîn luna octombrie după o parte din finalizarea lucrărilor. Adică primești banii de la beneficiar și din banii aștia îți primești garanția. Ce misiune avem noi? Să deblocăm acest chestiuni și să finalizăm acest obiectiv.
În spatele acestor lucrări sunt semnături – ca și contractare m-am referit cum au pus căruța înaintea boilor…DRDP ei sunt beneficiarii, primii chemați să verifice situațiile financiare de pe teren – ei trebuie să răspundă de acest lucru”, a mai precizat Ministrul Transporturilor.
Ionut CORFU