Mituri, teorii și idei ciudate în purtarea părului

 * Doctor MIRON ITZHAK
Psiholog principal clinician cu drept de supervizare

Într-un mesaj trimis de o doamnă drăguță către mine mi se spune că dânsa are confruntări cu băiatul ei adolescent legat de tunsoarea lui. Ea își dorește foarte mult ca băiatul să aibă părul cât de cât aranjat, pe când el, nu este de acord cu ea. Lasă părul să crească. Din punctul de vedere al mamei, nemulțumirile vin numai pe fondul acestui conflict.

Subiectul m-a stimulat să scriu un articol legat de evoluția omului și semnificația părului pe parcursul vieții noastre.

Nu mulți știu că părul este unul din organele despre care există multe semnificații și teorii, ba chiar mituri.

Teoriile darwiniste și etiologice ne arată că diferențierea între om și animal se face prin păr. Ultimul animal care seamănă cu omul, este gorila. Blănoasă, plină de păr. Evoluția individului arată că acesta s-a identificat separat ca homosapiens prin pierderea unei mari părți a părului. Bineînțeles că nu toți oamenii seamănă unul cu altul, există persoane mai mult sau mai puțin păroase.

Părul are și o semnificație sexuală puternică și de identitate sexuală. El, pe parcursul civilizației, își modifică prezența pe corpul uman, și, în cele din urmă, se regăsește preponderent pe cap, în locurile mai ascunse și în zonele intime. Acest fapt a dus la mituri create de păr și idei misterioase și conspirative.

Părul este o fibră de mărime diferită care trebuie să păstreze căldura corpului, și, în unele cazuri, asigură protecția pielii. El îndepărtează unele lichide și mizerii. Interesant este că are și o funcție de comunicare și de senzorialitate. Prin păr, animalele și oamenii se apropie sau se depărtează, datorită mirosului care iese din păr. Prima mențiune a părului în Biblia veche se referă la faptul că Dumnezeu îi roagă pe oameni să acopere zonele intime cu o frunză. Cea de a doua poveste se leagă de testamentul lui Itzach care, la sfârșitul vieții lui, îi cere Rebecăi, soția lui, să-și vadă cei doi fii. Mai ales, pe Esav, om de război, bărbat în toată firea. Cel de al doilea copil era Iacob, un băiat mai timid, mai apropiat de mamă, stând lîngă ea în bucărărie, toată ziua. Se poate spune că Iacob era un bărbat feminin, Esav era bărbat-bărbat. O altă diferență era că Esav avea păr pe tot corpul, pe când fratele său era opusul său. Rebecca, îngrijorată că  bărbatul ei îi va lăsa toată moștenirea lui Esav, îl îmbracă pe Iacov asemeni lui Esav și-i pune păr pe tot corpul. Ea se bazează pe faptul că soțul ei este orb și că la pipărire, va crede că Iacob este Esav. Și așa a fost. Tatăl îl verifică pe Iacob și spune: “Vocea este a lui Iacob, dar pielea este a lui Esav. Am încredere că acesta este Esav”.

Și atunci, îi dă toată moștenirea lui Iacob.

În această poveste aflăm încă o dată, că în perioada antică, părul reprezenta putere, bărbăție, vitalitate, impulsivitate, instinctualitate. Lipsa părului reprezenta o dezvoltare socială a civilizației a unui bărbat mai feminin sau femei mai slabe.

A treia poveste luată din Biblie este povestea lui Samson și a Dalilei. Mama lui Samson și-a dorit foarte mult un copil. La una din rugăciunile ei, apare un înger al Domnului și îi spune că Domnul este încântat de ea, va face un băiat dar ea nu are voie să îl tundă niciodată.  Să lase părul să crească în voia lui.

Samson crește, îl slujește pe Dumnezeu și se face unul din profeții lui Israel. Reușește să capete o putere fizică foarte mare și cu ea să se lupte împotriva pliștimilor (astăzi, fâșia Gaza).

Samson se împrietenește cu o femeie foarte frumoasă, plină de șarm, de origine pliștimică, Dalila. Această femeie are o curiozitate mare. Este trimisă de patria ei, dușmană cu Samson, să descopere unde este farmecul lui Samson și ce îl face așa de puternic.

Într-o zi, când i-a dat mai mult să bea, îi taie părul. El se trezește și știe că și-a pierdut farmecul și puterea. Armata din Pliștim îl prinde, și ca să se laude că a prins cel mai mare dușman, îl așează cu mâinile întinse între doi stâlpi în clădirea principală a Armatei. Samson, cu ultimele lui puteri, dărîmă clădirea și omoară 3000 de oameni. Și aici vedem noi că părul simbolizează puterea, instinctualitatea.

“Biblia ne povesteşte de Samson, cum că muierea,
Când dormea, tăindu-i părul, i-a luat toată puterea
De l-au prins apoi duşmanii, l-au legat şi i-au scos ochii,
Ca dovadă de ce suflet stă în piepţii unei rochii…”
(Eminescu)

În Noul Testament se vorbește despre Maria, sora lui Lazăr, care îi spală picioarele lui Isus cu lacrimi și i le usucă cu propriul ei păr, ca simbol al iubirii absolute.

În literatură, ca simbol al iubirii în care femeia capitulează, Nichita Stănescu spunea în poezia “A mea” despre

“părul lung şi negru şi-l întinde de la uşă spre pat
să nu greşească bărbatul niciodată”.

Părul este simbolul guvernării, dominanței. Când specialiștii se uită bine la triburile de gorilă, vede cum se laudă și cum se bucură gorila – cea mai puternică dintre maimuțe – cu părul ei aranjat așa de bine. Părul simbolizează evoluția omului de la un animal sălbatic luptător la unul cu mai puțin păr.

Părul este de mai multe feluri: lung, mijlociu, scurt, ondulat, creț, subțire, gros, rar, drept etc. Părul se leagă de genetică și de condițiile climatice ale locului. Cu cât este mai cald, părul este mai negru și mai creț, de exemplu, Africa.

Aceste condiții se pot vedea și referitor la culoare. În țările mai reci, părul devine mai deschis la culoare. Părul este poate face  identifcarea băiat-fată, pe lângă alte elemente.

Unui copil mic, dacă este fată, i se lasă părul lung, pe când băiatului i se taie părul pentru diferențiere (există excepții, când unul din părinți vrea ca bebelușul lor să fie ori fată ori băiat. Dacă au vrut o fetiță, ei îmbracă băiatul ca pe o fetiță, lasă părul să crească și îi dau jucării de fată. Și invers. Astfel, se pot vedea și astăzi copii care au crescut doar cu mama, unic părinte care face tot efortul de a crește un băiat-fetiță. Acest lucru duce la probleme de indentitate sexuală la vârsta adolescenței, pînă la devieri sexuale).

Cu câțiva ani în urmă am publicat un articol foarte interesant despre compexul Samson. Bărbați cu tendințe masochiste, o parte din ei, în subconștientul loc au și tendințe homosexuale latente, care încearcă să –și convingă soția că el nu merită să facă dragoste cu ea și le sugerează în mod subconștient ca să îl înșele. După prima înșelare și apoi divorțul, ei devin frustrați, nervoși, și totuși, își găsesc o altă femeie și, pentru că au fost înșelați simt în continuare aceeași nevoie și creează un lanț de femei care îl înșeală. Acest complex se referă la repetitivitatea obsesivă, inconștientă din partea soțului, că dacă a fost înșelat, merită să fie înșelat iar următoarele femei îl vor înșela.

Faptul în sine nu are legătură strânsă cu părul, dar l-am folosit din cauza complexului lui Samson, care ne arată că și bărbații aparent puternici sunt vulnerabili la femei puternice și luptătoare.

Părul, în religia evreiască, este considerat unul din elementele cele mai problematice și este legat de sexualitate. Într-adevăr, se spune că părul femeii prin felul cum arată, prin  miros, atrage bărbații. O femeie căsătorită nu are voie să-și lase părul liber când iese în stradă și trebuie să fie acoperit cu un batic. Asta, că să nu ispitească. De altfel, acest lucru se întâlnește în mai multe religii.

În boala de cancer, părul este unul din elementele cele mai semnificative în evoluția ei, în special în perioada de tratament cu chimioterapie, când începe să cadă. Acest lucrucreează o mai mare demoralizare și o depresie. Atunci, boala se confruntă cu ideea căderii părului și cu moartea. Vârsta adolescenței este perioada cea mai problematică a copilului. Întrebările existențialiste – cine sunt, ce scop am în viață – sunt foarte dese și puternice. Apar conflictele cu părinții. O parte din băieți și fete ca să-și dezvolte propria personalitate, folosesc părul ca simbol: unii nu se mai tund, alții se vopsesc, altii se tund zero sau se tund în diferite forme ciudate. Părinții cad în capcană și încep să se confrunte cu proprii copii. Aceștia însă, trebuie lăsați în pace, părul reprezintă o parte din formarea individualității proprii. Părinții pot să sfătuiască, dar nu să impună.

Este foarte interesant că prin păr, noi putem să vedem tendințe lesbiene și homosexuale, fără că acestea să iasă din dulap, fără să fie vizibile. O fată care își aranjează părul foarte scurt și aproape neatrăgător, fără să se macheze, poate să aibă tendință lesbianistă. Un păr la băiat, făcut ca o tunsoare feminină, poate să demonstreze homosexualitate.

Interesant – s-au făcut foarte multe cercătări antropologice legate de păr în societățile primitive. Părul era un simbol pentru femeile care atrăgeau bărbații și invers. Se făceau ceremonii legate de forma părului și de cum trebuie să fie părul în unele triburi.

În perioada comunistă, în țările est-europene, părul avea și el o semnificație. La începutul anilor 90, când am ajuns în România și în alte țări – Iugoslavia, Cehoslovacia, am văzut un fenomen foarte interesant: femeile își lăsau părul să crească pe picioare. Eu, care veneam din Israel unde femeile se epilau permanent, m-am mirat.

Un mare sociolog  de atunci mi-a răspuns că femeia are drepturi egale cu bărbatul. Lucrează în fabrici alături de bărbați, la fel de greu, dacă bărbații nu se epilează ,nici ele n-o fac. Dar, în realitate, cele mai multe femei nici nu știau despre aceste reguli de igienă privind epilarea.

Unii oameni m-au întrebat ce reprezintă barba și mustața la bărbați. Barba, cu cât este mai plină și mai deasă se referă la bărbați care au o vitalitate mai puternică și care ascundeau mimica feței sub ea. Acești bărbați reprezentau un mister dar, pe lîngă asta, mulți dintre bărbații cu barbă au declarat succese puternic în cuceririle femeii. Femeile aveau impresia că bărbații cu barbă sunt mult mai puternici decât cei fără, dar nu este nici o teorie confirmată din punct de vedere științific.

Mustața este o cale de mijloc în dezvoltarea individului. Ea începe din orientul îndepărtat și continuă în țările arabe unde oamenii cu putere financiară sau socială își puneau mustață pentru autoritatea lor bărbătească. Se spune că purtarea bărbilor și mustăților a început în războaie când bărbatul era în luptă și nu avea timp să se radă, pe lângă faptul că barba îi apăra fața de soare și altele.

Astăzi, trendul de barbă s-a redus și mustața persistă doar în anumite țări și culturi diferite care pun un accent puternic pe patriarhat.

În ultima perioadă, cu dezvoltarea societății, cu problemele climaterice, se vede un procent ridicat de persoane cărora le cade părul. Motivele sunt genetice dar și de climă, alimentație și stres. Sunt încercări de a implanta fire de păr, de a purta perucă sau bărbați care se tund chel și sunt mândri de chelia lor.

În concluzie, părul semnifica la început, despărțirea omului de animale, de gorilă în principal. Pe scara evoluției. Părul simbolizează și părțile sexuale inclusiv procreerea. Religiile nu au văzut într-o formă pozitivă funcțiile părului și a legat părul de lucruri greșite. Din această cauză s-au creat foarte multe mituri, mai mult sau mai puțin adevărate. Dar părul, de la început și până astăzi, face și diferențierea între identitatea sexuală și pune un accent mai puternic pe elementele de dezvoltare.

Revolta copilului pentru afirmarea propriei personalități, de multe ori se manifestă cu felul de a-și aranja sau colora părul, până la lucruri considerate ciudate. Părinții nu au voie să intervină și trebuie să îl lase să se dezvolte cum crede el. Am adus o scurtă descriere despre unul din elementele identității sexuale, părul.

Aștept comentariile dumneavoastră cu mare interes.

Dr. MIRON ITZHAK
Psiholog principal clinician cu drept de supervizare
Director Institut Miron- Cabinet de pshihologie
Piatra
Neamț, str. Mihai Eminescu, nr. 3, bl. D4 sc. B ap. 37 parter
Tel 0233/236146; 0233/234426; 0724/225214
e-mail: miron@ambra.ro
site: www.psiholog-dr-miron-itzhak.ro

DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.