Nemtenii nemultumiti de modul cum au fost tratati in spital pot sa reclame neregulile prin chestionare sau sesizari on-line. Pacientii pot trimite sesizari cu privire la serviciile medicale sau la conditiile de cazare, conform unui act normativ publicat in Monitorul Oficial. Toate chestionarele si sesizarile vor fi analizate de consiliile de etica ce trebuie sa functioneze la nivelul fiecarei unitati sanitare publice. Implementarea “Mecanismului de feedback” al pacientului in spitalele publice a fost aprobata prin Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 146/2015, care se aplica de la data publicarii. Initiatorii proiectului au explicat, in referatul de aprobare, ca in practica sunt intalnite in mod frecvent incalcari ale drepturilor pacientilor, doua exemple in acest sens fiind refuzul de a acorda servicii medicale/sanitare si conditionarea acordarii acestora de obtinerea de beneficii personale. Potrivit actului normativ promulgat, mecanismul de feedback al pacientului reprezinta “ansamblul de masuri si de proceduri care au drept obiectiv cresterea gradului de incredere a pacientilor in serviciile medicale oferite in cadrul spitalelor publice prin analiza feedbackului pacientilor cu privire la calitatea serviciilor oferite, a gradului de respectare a drepturilor si obligatiilor atat de catre pacienti, cat si de cadrele medico-sanitare. Mecanismul include, de asemenea, o componenta de gestionare a sesizarilor ce privesc incidente de etica petrecute in unitatea sanitara prin intermediul Consiliului de etica”.
Opiniile pacientilor sunt inregistrate prin completarea unui chestionar de feedback. Prin intermediul mecanismului de feedback, reprezentantii ministerului spun ca vor sa creasca gradul de incredere al pacientilor in serviciile medicale oferite in unitatile sanitare publice. Pacientii au la dispozitie doua modalitati de a oferi feedback privind calitatea serviciilor oferite de spitalele publice si integritatea personalului din acestea. Opiniile pacientilor sunt inregistrate prin completarea directa a unui chestionar de feedback, iar sesizarile sunt inregistrate prin completarea unui formular online disponibil pe site-ul spitalului public. Consiliul de etica din spital analizeaza opiniile si sesizarile, iar apoi le trimite pacientilor si institutiilor relevante avize de etica si hotarari.