De foarte multi ani de zile se tot vorbeste despre Autostrada Iasi- Targu Mures. Totul a ramas pana in zilele noastre doar la stadiul de vorbe si nu s-a facut nimic concret, in afara de proteste si schimbarea denumirii acestui proiect devenit intre timp fantasma sau gogoasa mai pe romaneste. S-a numit pentru o scurta perioada si ”Autostrada Moldova”, iar mai nou, i se spune ”Autostrada Unirii”. Tot mai nou, s-a dat si o lege care obliga Ministerul Transporturilor sa faca naibii odata ceva si sa intocmeasca macar documentatia necesara construirii, care nu se stie cand va incepe (probabil ca nu in timpul vietii noastre) dar macar sa fie niste hartii acolo.

Mare tam tam s-a facut cu aceasta autostrada-iluzie si in judetul Neamt. La un moment dat, pe unul dintre sutele de desene/proiecte traseul ei indicat cu o linie rosie groasa, tranzita judetul Neamt prin nord, de la est la vest (foto). Ionel Arsene n-a scapat in 2017 ocazia sa fluture o hartie prin presa lui trompeta care dadea titluri de genul ”Primul pas făcut pentru construirea autostrăzii Tîrgu Mureș – Tîrgu Neamț”. Era vorba doar de un amarat de certificat de urbanism care dupa mai bine de un an se dovedeste ca nu are nicio valoare si a fost folosit doar pentru pacalirea nestiutorilor.

Evident, Arsene a profitat in urma cu o saptamana si de aprobarea legii amintite mai sus. Pe pagina lui de facebook s-a scris ca gata, treaba e ca si rezolvata. Numai ca un mic amanunt tradeaza faptul ca autostrada, cand va fi ea construita, nu va trece prin judetul Neamt. Autostrada Unirii va începe la graniţa României cu Republica Moldova printr-un nou pod peste râul Prut şi se va termina printr-o conexiune cu autostrada A3 Braşov – Borş, în apropierea oraşului Târgu Mureş”, spune Arsene, facand referire la traseul autostrazii-fantoma. Se arata asadar de unde incepe si unde se termina, fara sa se spuna undeva ca judetul Neamt este prins in traseul viitoarei autostrazi. Deci cineva acolo stie ceea ce am aflat si noi in aceasta vara dupa ce au iesit la iveala aluncarile de teren de pe toata Valea Muntelui. Autostrada nu va putea trece prin Neamt, tocmai din aceasta cauza: aluncari de teren. Traseul ei era prevazut prin Targu Neamt- Poiana Largului- Ditrau. Adica exact prin zonele grav afectate de alunecari de teren, unde drumurile nationale, pasunile, padurile si casele o iau la vale. Niste studii preliminare efectuate in urma cu mai bine de 2 ani, au indicat faptul ca solul din zona respectiva este foarte instabil, abia rezista cu constructiile deja existente. Este nevoie de studii geologice mult mai amanuntite care pot dura ani de zile cu costuri foarte mari, iar rezultatele lor vor arata ca nu se poate construi nimic fara sa fie consolidat solul, ceea ce inseamna alte cheltuieli de data asta enorme, pentru lucrari care vor dura ani de zile. Studiile vor mai scoate la iveala si cauzele degradarii solului in toata jumatatea de nord a judetului Neamt: exploatari forestiere dupa ureche, lipsa lucrarilor forestiere de amenajare a solului si nepasarea autoritatilor judetene (CJ si Prefectura) care ar fi trebuit sa aiba permanent lucrurile sub control. Adica trebuiau intocmite periodic harti de hazard (harti de risc, obligatorii prin lege) facute de profesionisti si sa se intervina din timp unde era nevoie. Hartile au fost facute cu copy paste de pe internet de niste firme de garsoniera, s-a facut plata, s-a incasat comisionul… si cam atat. Acum, mii de oameni sunt in pericol, zeci de km de drum national sunt in pragul colapsului si nimeni niciodata nu va putea construi vreo autostrada de la Targu- Neamt prin Poiana Largului si pana la Ditrau. Asa se explica si de ce CJ Neamt si Prefectura Neamt au preferat sa tina la secret alunecarile de teren chiar si dupa ce ele au aparut in presa. Pentru ca nu ar mai fi tinut gogoasa cu autostrada care trece prin Neamt, iar ziarpiatraneamt.ro (trompeta lui Arsene) nu ar mai fi putut da titluri cum este si cel din martie 2018: Ionel Arsene a reușit – Autostrada Tg Neamț – Iași – Ungheni, pusă de Guvern pe lista de finanțare”

Daca totusi cineva se incumeta sa ignore aluncarile de teren de pe Valea Muntelui si va construi o autostrada in conditiile actuale, specialistii geologi spun ca totul se va narui exact cum s-a mai intamplat pe tronsoanele Sebeș- Turda, Sibiu- Orăștie și Lugoj- Deva, insa la cote mult mai mari. Va fi de fapt un dezastru.

Ionut CORFU

DISTRIBUIȚI

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.