Guvernul PNL a reusit contraperformanta de a pune cruce Autostrazii Unirii, pe care in campania electorala de la alegerile prezidentiale o anunta ca prioritate maxima a Guvernului Orban.

Ieri a fost adoptata o ordonanta de urgenta care prevede anularea parteneriatelor public-private pentru mai multe proiecte de infrastructura, printre care si autostrada Iasi-Ungheni. Au fost anulate si parteneriatele public-private pentru spitalele regionale.

De bine de rau, guvernarea PSD reusise sa miste cat de cat lucrurile pentru autostrada care ar fi urmat sa treaca si prin judetul Neamt, insa liberalii au considerat ca parteneriatul public-privat nu este bun, iar autostrada trebuie facuta cu bani europeni. Numai ca bani europeni pentru autostrazi nu prea mai sunt. Si chiar daca ar fi, in niciun caz nu sunt prinsi in exercitiul financiar 2021-2027. Poate dupa 2027.

Dupa OUG-ul de ieri, documentatia pentru Autostrada Unirii dar si pentru celelalte proiecte strategice pe care PSD reusise sa le miste, va trebui refacuta de la zero, demersuri care vor dura ani de zile. Abia apoi proiectul va fi depus la finantare si asta va mai dura niste ani de zile, iar daca UE va mai trage de timp sau va mai gasi pe traseul autostrazii niste gandaci sau furnici ori cine stie ce spiriduși protejati de lege, Autostrada Unirii se va face la sfantul-asteapta.

Culmea manipularii, OUG-ul de ieri a fost anuntat prin purtatorul de cuvant de la Guvern, ca fiind de fapt ”deblocarea proiectelor majore de infrastructura de interes national”. Poate pentru liberali, blocare este sinonim cu deblocare.

Guvernul anterior (n.n. Guvernul PSD) a stabilit o listă de 23 de proiecte strategice pentru România, printre care se numără Autostrada Unirii, Autostrada Ploieşti-Braşov şi o serie de alte proiecte – Canalul de irigaţii Siret-Bărăgan. Aceste proiecte au fost trecute în competenţa CNSP (n.n. Comisia Nationala de Strategie si Prognoza), care nu are niciun fel de legătură cu managementul proiectului. Nu există niciun fel de inginer constructor angajat acolo, nu mai vorbim de specialişti în proceduri de achiziţii”, a spus premierul Orban. Sa presupunem ca are dreptate. Dar in niciun caz nu trebuia sa se anuleze tot ce s-a facut pana acum, pentru ca lucrurile erau foarte aproape de intra pe un fagas normal. Se putea foarte simplu sa se aduca anumite modificari prin care proiectele sa fie scoase din competenta CNSP si trecute in competenta altui organism care sa reia proiectele din faza in care ramasesera.

Un alt motiv invocat de PNL-isti ar fi ca prin parteneriatele public-private se fura. Dar daca tot sunt ei cu statul de drept si sunt acum la guvernare, nu ar fi fost mai simplu sa se asigure ca nu se fura, ca de aia avem Minister de Interne si 100 de procurori la hectar, si sa se dea drumul la lucrarile la autostrada de care Moldova are nevoie ca de aer? In afara de asta, de ce sa nu se foloseasca fonduri guvernamentale? Unde se duc banii din roviniete pe care se incaseaza miliarde de euro anual? Nu ar fi bine sa fie investiti in infrastructura rutiera, in cazul de fata, in Autostrada Unirii?

Anularea acestor investitii nu face decat sa alimenteze si mai mult speculatiile conform carora UE vrea o Românie subdezvoltata, iar Guvernul PNL este un simplu executant al ordinelor venite din afara. Oricat de mult ar incerca parlamentarii PNL sa transmita in teritoriu ca OUG-ul de ieri este un succes, romanii nu pot fi prostiti la infinit. Nu este un succes, este un dezastru, iar PNL se prabuseste in ochii alegatorilor mai mult si mai repede decat își inchipuie orice politician.

Ionut CORFU

 

Loading...
DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.