Sistemul de management inteligent al traficului – de ce avem mai multe semafoare în oraș?
După un lung șir de stiri false lansate de site-uri de propaganda finanțate de PSD si după tot felul de glumițe infantile denumite impropriu ”pamflet” de niște activiști de partid deghizați în jurnaliști, Primaria Piatra Neamt iese cu primele explicatii publice detaliate, despre sistemul inteligent de gestionare a traficului rutier care urmeaza să fie implementat in oras si despre numarul de semafoare care unor ”experți” școliți pe internet, li se pare exagerat de mare.
După cum se poate vedea și în imaginile de mai sus, sistemul inteligent este programat să decongestioneze traficul acolo unde este cazul. El va recunoaste mijloacele de transport in comun, programand semafoarele în așa fel, încât acestea să poată merge pe coridoarele de mobilitate fără oprire, decât in statiile de asteptare. Sistemul recunoaste si autovehiculele de interventie (Politie, ISU, Ambulanta, etc.) oprind circulatia pe traseul pe care acestea se deplaseaza, prin activarea culorii roșii a semaforului, reucându-se considerabil timpii de deplasare la urgente, dar si riscul producerii unor accidente rutiere.
Evident, pentru a gestiona traficul cu ajutorul sistemului inteligent ce poate fi întâlnit în multe orașe ”din afară”, cum le place multora să spună, dar si în câteva orașe din România, este nevoie de semafoare, pentru că până acum, încă nu s-a descoperit o modalitate mai eficienta de a dirija traficul rutier. Iar un sisem inteligent, care nu are nevoie de interventie umană, chiar pe asta se bazeaza. Pe semafoare.
Numarul semafoarelor nu este deloc exagerat. Sunt aproape 700, dar asta nu inseamna ca sunt tot atatea locuri cu semafoare, ci doar cateva zeci de locuri/intersectii, in fiecare astfel de loc, fiind nevoie de aproximativ 20 de semafoare pentru pietoni și șoferi, adică tot atatea cate sunt și acum în intersectiile clasice, semaforizate, din Piatra Neamt. Daca într-o intersectie se pot intalni semafoarele vechi la care se adauga inca un rand de noi semafoare, este din cauza că pentru sistemul inteligent se monteaza semafoarele necesare, urmand ca după finalizarea culoarelor de mobilitate, să fie demontate semafoarele vechi și să rămână functionale semafoarele noi.
Explicatiile Primariei Piatra Neamt: În vederea menținerii unei fluențe a circulației pentru vehiculele private, asigurarea priorității pentru vehiculele de transport public la trecerea prin intersecțiile semaforizate, precum și pentru creșterea siguranței deplasărilor pentru toate tipurile de participanți la trafic (șoferi, pietoni, bicicliști), se implementează un proiect de management adaptiv al traficului. Acesta vine în completarea proiectelor de modernizare a principalelor artere din orașul nostru și asigură eficiența lor.
Valoarea totală a proiectului este de 35 de milioane de lei, iar implementarea lui se va realiza corelat cu celelalte proiecte de mobilitate urbană aflate în execuție.
Străzile care sunt cuprinse în proiect sunt următoarele: Bd. Decebal, Piața Mihail Kogălniceanu, Bd. Traian, Bd. 9 Mai, str. Dimitrie Leonida, str. Mihai Viteazu, str. Petru Rareș, reprezentând un total de 53 intersecții înființate sau modernizate.
Sistemul de gestiune inteligentă a traficului este implementat pentru a îndeplini următoarele funcții importante:
- Asigurarea priorității pentru vehiculele de transport public în intersecțiile semaforizate și a adaptării în timp real a ciclurilor de semaforizare în funcție de informațiile referitoare la poziția vehiculelor de transport public;
- Asigurarea unui management adaptiv al traficului prin capacitatea de modificare a timpilor de semaforizare în funcție de informațiile în timp real asupra traficului;
- Monitorizarea video în locațiile semaforizate, în vederea creșterii siguranței pentru toți participanții la trafic;
- Oferirea de informații relevante pentru șoferi, cu efectul alegerii unor rute optime.
În acest moment sunt montate în paralel atât semafoarele vechi, cât și cele noi. Până la finalizarea proiectului vor funcționa vechile semafoare, iar la final vor rămâne în funcțiune doar cele noi, care fac parte din sistemul de management inteligent al traficului. Important de menționat este și că nu toți stâlpii montați în prezenți sunt pentru sistemul de semaforizare, ci pentru mai multe echipamente: camere, radare și panouri de informare.
Pentru asigurarea funcționării optime a sistemului de management al traficului este necesară și controlarea trecerilor de pietoni dintre intersecțiile semaforizate, astfel încât sistemul să poată calcula cu o predictibilitate suficientă corelarea semafoarelor din locații aflate în apropiere una de alta.
Trecerile de pietoni sunt prevăzute cu butoane de cerere pentru pietoni/bicicliști, după caz, astfel încât acestea să poată fi corelate cu diagramele de semaforizare din intersecțiile alăturate și să asigure o perturbare cât mai mică a fluxului de vehicule, dar și o traversare în condiții de siguranță de către pietoni.
În mod similar, pentru intersecțiile cu străzi laterale cu trafic redus, sistemul va asigura un timp de verde pentru ieșirea de pe străzile laterale doar în momentele în care sunt sesizate vehicule care vor să execute această mișcare. Prin aceste funcționalități, fluxul de vehicule de pe direcția principală va fi oprit în locațiile respective doar dacă este sesizată o cerere din partea pietonilor sau a vehiculelor de pe străzile laterale.
Creșterea vitezei de circulație în special pentru transportul public și respectarea graficelor de circulație sunt corelate cu alte măsuri de promovare a acestui mod de transport: achiziția de vehicule ecologice și implementarea de stații inteligente de transport, care să permită planificarea călătoriei, comunicarea în timp real a momentului sosirii în stație a vehiculelor de transport public, precum și un confort sporit al așteptări. Toate acestea sunt măsuri care au rolul de a crește gradul de utilizare a transportului public, prin renunțarea la deplasările cu vehicule personale.
Scăderea traficului pe principalele artere rutiere ale municipiului și implementarea sistemului adaptiv de management al traficului vor conduce la menținerea unei fluențe bune a circulației pentru traficul general, conducând astfel la reducerea poluării, a gazelor cu efect de seră și creșterea calității vieții cetățenilor municipiului.
Ionut CORFU