Angajații DGASPC (instituție din subordinea CJ Neamț) de la un Centru din Tg. Neamț, vor concediu suplimentar pentru că stau prea mult pe scaun la birou sau la volan. Nu este o glumă, ci un proiect de hotărâre inițiat de Ionel Arsene, proiect ce urmează a fi supus votului consilierilor județeni, la ședința care se va desfășura online ca de obicei, pe 23 februarie 2023.

Este vorba despre angajații Centrului de Îngrijire și Asistență pentru Persoane Adulte cu Dizabilități-Tg. Neamț, care se plâng că lucrează în condiții deosebit de grele și riscante, care le pun în pericol sănătatea și chiar viața. De aceea, aceștia vor încă 7 zile în plus de concediu de odihnă pe an, sens în care au solicitat o expertiză din partea unor specialiști în muncă.

În cazul personalului de specialitate din Centru (angajații care intră în contact direct cu beneficiarii centrului), cererea ar putea fi de înțeles într-o anumită măsură. Numai că de cele 7 zile de concediu de odihnă suplimentar, vor să beneficieze și cei de la birouri, dar și șoferii. Prin urmare, s-a apelat la serviciile unui specialist în muncă, iar expertiza în cazul personalului TESA (director, contabil, șef birou, etc.)  a ajuns la niște concluzii cel puțin uimitoare, dacă n-ar fi de tot râsul.

Conform ”Buletinului de expertizare a locului de muncă” (foto jos, integral), întocmit pe 14 decembrie 2022 de Ingrid Irimescu Kruk- medic specialist în medicina muncii la DSP Suceava, funcționarii și șoferii de la Centrul de Îngrijire și Asistență pentru Persoane Adulte cu Dizabilități-Tg. Neamț, par a munci în condiții comparabile cu cele de la o centrală nucleară.

În cazul angajaților de la birouri, raportul concluzionează că sunt supuși unei multitudini de factori de risc, printre aceștia numărându-se poziții de lucru șezânde prelungite datorită muncii la birou, riscul de contaminare cu agenți biologici în urma manipulării unor documente din arhivă, sau expunerea prelungită la monitoare.

Șoferii sunt și ei într-un real pericol la locul de muncă, pentru că: pot fi loviți în trafic de un alt autovehicul sau pot devia de la direcția de mers și se pot răsturna cu mașina, sunt suprasolicitați psihic, vederea le este pusă la grea încercare pe timp de noapte sau în condiții meteo nefavorabile, riscă să fie expuși la temperaturi extreme, și ca în cazul colegilor de la birouri, stau prea mult în fund pe scaun. Desigur, șoferii sunt supuși și unui ”stres psihic datorat conducerii autovehiculului”, ba mai mult, pot dezvolta afecțiuni hemoroidale, dureri de coloană vertebrală, tulburări de somn, nervozitate și irascibilitate.

Cam acestea ar fi motivele pentru care personalul TESA și șoferii de la Centrul DGASPC din Târgu Neamț, ar trebui să se odihnească 7 zile în plus pe an. Prin urmare, dacă niște plimbători de hârtii dintr-un birou în altul și niște șoferi care merg cel mult 2km pe zi cu mașina sunt atât de afectați de condițiile de la locul de muncă încât au nevoie de zile plătite de concediu suplimentar, se ridică întrebarea: câte zile de concediu pe an ar trebui să aibă polițiștii, pompierii, minerii, piloții de avion, navigatorii, sondorii, lucrătorii din salubritate și mulți alții care-și rup spinarea 10-12 sau chiar 14 ore pe zi?

Expertiza medicului care a ajuns la concluzia că bugetarii DGASCP Neamț sunt în pericol de moarte la locul de muncă:

Singurul politician care a luat atitudine în fața ecestei aberații pe bani publici, este consilierul județean USR, Laurențiu Crețu. ”Tot acest personal, condus de o directoare cu un venit lunar net de 8056 lei, în a cărei subordine se află o doamnă contabil șef cu un venit lunar net de 7374 lei, conform declarațiilor de avere pe 2022, a trimis o scrisoare către mai multe instituții ale statului, pentru a se efectua o expertizare a locurilor de muncă a lucrătorilor, de unde reiese faptul că sunt deosebit de exploatați atât fizic, dar și psihic, iar în baza buletinului de evaluare primit,domniile lor cer o compensație conform legii de 7 zile de concediu de odihnă suplimentar.

Înțeleg că personalul de specialitate desfășoară activități de îngrijire și asistență pentru a răspunde nevoilor specifice ale persoanelor cu handicap și acest personal este în prima linie expusă agresiunilor fizice și verbale din partea asistaților, însă nu pot înțelege cu ce am greșit noi în fața personalului TESA sau a șoferilor acestei instituții, care imediat după angajare au semnat fișa postului, specificațiile postului și Regulamentul Intern, iar acolo cu siguranță sunt specificate toate sarcinile care le revin, dar și aptitudinile necesare în vederea angajării?”, scrie Crețu pe facebook.

Ionut CORFU

 

2 COMENTARII

  1. Dacă aceștia care stau pe scaun sau conduc o mașină poate 20 de ore intr-o luna vor facilități alte categorii care cu adevărat fac munci grele și de mult mai mare risc cu salariu minim oe economie ce sa facă sau ce sa ceara.?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.