Punguța cu 2 cărți,proiect-pilot pentru încurajarea lecturii cu copiii, începând de la naștere

Asociația OvidiuRo a sustinut astăzi, la Humulești, evenimentul de lansare a proiectului-pilot pentru încurajarea lecturii cu copiii, începând de la naștere- Punguța cu 2 cărți –cu scopul de a-i expune pe părinții din zone defavorizate la mesaje despre importanța cititului împreună cu cei mici. 300 de familii din mai multe județe din țară – inclusiv Neamț – și din Republica Moldova vor participa luna aceasta la ateliere de literație susținute în comunitatea lorși vor primi câte un kit de lectură – 2 cărți ilustrate, potrivite vârstei mici, pentru acasă. Prin acest proiect se intentioneaza ca Punguța cu 2 cărți sa ajunga în casele cât mai multor familii sărace, la nivel național.

Astăzi, în Humulești, OvidiuRo a sustinut o sesiune de formare pentru profesori de învățământ preșcolar din mai multe județe, cei care vor coordona ei înșiși în perioada următoare întâlnirile cu părinții și cu copiii mici, în comunitatea lor – și le vor oferi kitul de 2 cărți ilustrate.  Formarea a fost precedată de o sesiune de lectură cu părinții și copiii.

Prin lansarea proiectului-pilot Punguța cu 2 cărți, OvidiuRo extinde intervențiile pe care le aduce începând cu 2016 în zone defavorizate – centrate pe literație și pe dezvoltarea vocabularului -de la preșcolari (3-6 ani) la copiii mici (0-3 ani), astfel încât copiii aflați în situație de risc să înceapă grădinița – și apoi școala – mai bine pregătiți, reducând astfel riscul de abandon școlar timpuriu.Potrivit rezultatelor testelor PISA 2018 făcute publice zilele acestea, România are cele mai slabe rezultate din ultimii ani, scorul obținut  – o medie de 44% analfabetism funcțional – fiind în scădere față de ultimele două testări la care țara noastră a participat (2012 și 2015), la toate cele trei domenii testate: citire, matematică și științe.

*De ceeste important să le citim copiilor, chiar de la naștere?

Dezvoltarea optimă a creierului uman depinde de limbaj. Cuvintele pe care un copil le aude sau numărul lor au o importanță majoră pentru dezvoltarea cognitivă, mai ales în primii 5 ani, când se formează majoritatea legăturilor neuronale. Copiii din familii defavorizate aud de trei ori mai puține cuvinte noi decât colegii lor, în primii ani de viață. De aici, un decalaj educațional greu de surmontat și care de cele mai multe ori se traduce, mai târziu, în rate mai mici de promovabilitate, abandon școlar sau analfabetism funcțional. De cele mai multe ori, părinții săraci nu cunosc beneficiile cititului pentru copiii lor, nu își permit să cumpere cărți și nici nu au acces direct la acestea.

*Citiți-le copiilor cel puțin 20 de minute în fiecare zi!

De ce? Pentru că cititul împreună cu cei mici le îmbogățește vocabularul prin expunerea la cuvinte noi, le dezvoltă imaginația, le antrenează memoria și concentrarea și le stârnește pofta de cunoaștere.

  • Pentru copiii mici, alegeți poezii sau povești scurte, care conțin multe repetiții, care au ilustrații colorate și puțin text pe pagină.
  • Când citiți o carte pentru prima dată, discutați despre copertă cu cei mici. Puneți întrebări precum: Despre ce credeți că este vorba în carte? Citiți-le titlul cărții, numele scriitorului și al ilustratorului.
  • Când citiți, asigurați-vă că cei mici văd imaginile din carte (țineți cartea deschisă spre ei).
  • Invitați copiii să vă ajute să dați paginile cărții. Încercați să nu întrerupeți firul poveștii cu întrebări sau comentarii, mai ales dacă citiți o carte pentru prima dată.
  • Citiți cu intonație și încercați să vă schimbați vocea în funcție de personaj. Citiți rar, astfel încât copiii să își poată imagina ceea ce ascultă.
  • La finalul poveștii, rezervați-vă timp pentru a o discuta cu cei mici: Ce personaj v-a plăcut cel mai mult? De ce?

*Mesajele de mai sus sunt extrase dintr-un ghid scris de Jim Trelease (www.trelease-on-reading.com) și dezvoltate cu sprijinul Citim Împreună România.

Despre Asociația OvidiuRo

Misiunea Asociației OvidiuRo este ca fiecare copil sărac să beneficieze de educație timpurie de calitate și să devină, astfel, un membru activ al societății românești. 

Odată cu intrarea în vigoare a Legii Fiecare Copil în Grădiniță, în februarie 2016 – inspirată din programul pilotat de asociație în perioada 2010 – 2015 – FCG – OvidiuRo a continuat să fie prezent la firul ierbii, în cele mai sărace comunități, unde una din cele mai întâlnite probleme identificate a fost lipsa cărților și a resurselor educaționale de calitate din grădinițele rurale. Au urmat o serie de proiecte care au adus cărțile și literația mai aproape de copii, părinți și profesori: caravane de citit (Caravana Fiecare Copil în Grădiniță 2016, Caravana Poftă de Carte 2017, Caravana Fiecare Copil Merită o Poveste 2018), Ateliere de Vară sau centre de lectură și științe Povești sub Lupă, toate susținute de formări pentru profesorii – voluntari participanți la proiecte.

În septembrie 2018, OvidiuRo a lansat Fiecare copil merită o poveste– un program pilot de stimulare a lecturii în grădinițe și acasă și de dezvoltare a vocabularului, ce aduce în fiecare din județele țării o serie de intervenții ce au ca scop îmbogățirea vocabularului preșcolarilor și dezvoltarea competențelor de comunicare, astfel încât copiii din medii rurale și urbane defavorizate să aibă șansa unui start corect la școală. În total, până la finalul acestui an, 1500 de educatoare au beneficiat de formări intensive, iar alte 25.000 au primit kituri de lectură; 450 de GrădiBiblioteci au fost donate pentru tot atâtea săli de grupă, în grădinițe – reprezentând un raft și un kit de minim 15 cărți ilustrate.

Vara aceasta, în perioada iulie – august, OvidiuRo a desfășurat Atelierele de Vară Șotron 2019, un modul educațional de care au beneficiat, în total, 6000 de copii din 37 de județe, cu susținerea voluntară a 1200 de profesori care au susținut modulul de 12 zile, cu un total de 480 de Ateliere desfășurate, la nivel național.

În total, prin proiectele OvidiuRo, aproximativ 100.000 de cărți ilustrate de ficțiune și non-ficțiune au ajuns în grădinițe și acasă la copii, în perioada septemberi 2018 – decembrie 2019. Raportul anual al OvidiuRo, 2018 – 2019: AICI. Mai multe detalii despre proiectele noastre regăsiți pe www.ovid.ro.

sursa: Asociatia OvidiuRO

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.