SC Troleibuzul SA, societate de transport aflata in administrarea Consiliului Judetean Neamt, este la un pas de faliment, dupa o Ordonanta de Urgenta a Guvernului Dancila.
Este vorba despre OUG 53/2019, publicata in Monitorul Oficial pe 2 iulie, prin care Consiliilor Judetene li se interzice sa mai subventionzeze transportul in comun, aceasta obligatie revenind primariilor care beneficiaza de astfel de servicii asigurate de firme din subordinea CJ-urilor. De facto, OUG-ul a fost dat doar pentru doua judete, Neamt si Arad (ca o coincidenta, si Piatra Neamt si Arad, au primari PNL), singurele din tara in care se mai practica aceasta forma de ajutor gratuit din partea statului. Decizia in sine nu ar fi una de rea, avand in vedere ca de fapt, cel putin in judetul Neamt, banii de Consiliul Judetean serveau concurentei neloiale a Troleibuzul SA in fata operatorilor de transport privati care nu primesc niciun ajutor de nicaieri, insa printr-un management performant, reusesc sa sigure serviciile respective cu bani mult mai putini.
In cazul Troleibuzul, de la CJ Neamt se dadeau lunar 800.000 de lei (8 miliarde de lei vechi) care reprezentau diferenta dintre veniturile si cheltuielile societatii. Cu alte cuvinte, este ca si cum un privat ar primi bani de la stat să îsi acopere pierderile, in loc sa caute solutii de eficientizare a activitatii (reduceri de cheltuieli, disponibilizari, servicii mai bune, etc.).
Problema acestei Ordonante de Urgenta este ca s-a dat aproape peste noapte si a intrat in vigoare imediat, prin urmare, Troleibuzul SA ar trebui sa primeasca 800.000 de lei incepand chiar din aceasta luna, de la 6 primarii pe teritoriul carora efectueaza curse de transport calatori: Piatra Neamt, Gircina, Alexandru Cel Bun, Dumbrava Rosie, Savinesti si Roznov.
Cea mai afectata ar fi Primaria Piatra- Neamt, care ar trebui sa plateasca aproximativ 550.000 de lei pe luna. ”Este vorba despre o suma uriasa, 800.000 de lei pe luna, care conform recentei reglementari trebuie platita societatii Troleibuzul SA de catre cele sase primarii membre ale ADI Urbtrans, proportional cu numarul de kilometri parcursi de mijloacele de transport ale societatii Troleibuzul in fiecare localitate. Culmea este ca societatea Troleibuzul SA este a Consiliului Judetean Neamt iar aceasta masura face ca lipsa de implicare a actionarului majoritar, Consiliul Judetean, in rentabilizarea societatii de transport sa devina o povara financiara care afecteaza bugetele celor sase primarii pe teritoriul carora opereaza societatea Troleibuzul. Solicit Consiliului Judetean Neamt implicarea in rezolvarea acestei probleme care va genera noi probleme financiare majore primariei Piatra Neamt”, a declarat Dragos Chitic, primarul orasului Piatra- Neamt.
Problema majora este ca Primaria Piatra- Neamt, chiar daca ar dispune de acesti bani, nu ar putea face plati catre Troleibuzul din cel putin doua motive: suma nu este prevazuta in bugetul institutiei care se dezbate si se aproba la inceputul fiecarui an, iar primaria nu poate subventiona o entitate pe care nu o are in subordine, pe care nu o controleaza, adica nu are baza legala necesara dirijarii unor sume de bani catre Troleibuzul SA. ”Am dat problema spre analizare la Compartimentul Juridic, dar la ora care vorbim, pot sa spun ca legea nu-mi permite sa dau bani la Troleibuzul. Si chiar daca as putea da bani, noi nu avem dreptul sa intervenim in rentabilizarea societatii, adica am da niste bani pentru ca asa zice cineva, fara sa putem controla ce se intampla cu aceste sume dupa ce intra in conturile Troleibuzul. In afara de asta, cei peste 550.000 sunt echivalentul bugetului anual al primariei, pentru intretinerea infrastructurii rutiere si pietonale”, a declarat Dragos Chitic pentru tvmneamt.ro
Daca OUG-ul ar fi prevazut un termen mai lung de intrare in vigoare, de exemplu incepand cu 1 ianuarie 2020, primariile ar fi avut timp sa gaseasca resurse financiare si sa le prinda in proiectele de buget, dar ar fi avut si timp sa identifice căile prin care platile s-ar fi putut face legal. In cazul de fata, o solutie ar fi ca Primaria Piatra Neamt sa iasa din asocierea ADI Urbtrans si sa scoata la licitatie traseele din oras care ar urma sa fie preluate de transportatori de persoane privati. Astfel, primaria nu numai ca nu ar plati niciun ban, ba mai mult, ar incasa bani din redevente. Asta ar insemna insa nu numai ingroparea Troleibuzul, dar si blocarea unui proiect al CJ Neamt prin care urmeaza sa se achizitioneze autibuze electrice. ”Primaria poate sa iasa din ADI Urbtrans, sa-si faca propriul serviciu de transport public, sa scoata traseele la licitatie si sa incaseze redeventa, care se poate dirija catre gratuitati. Puteam sa apelam la aceasta varianta mai demult, insa nu vreau sa blochez achizitia autobuzelor electrice, pentru ca vrem cu totii sa avem si in Piatra Neamt, transport ecologic”, a mai spus primarul Dragos Chitic.
Chitic mai spune ca si primarii celorlalte localitati (Gircina, Alexandru Cel Bun , Dumbrava Rosie, Savinesti si Roznov) sun indiganti in fata situatiei create si crede ca OUG-ul ar fi fost adoptat dupa interventii din partea conducerii CJ Neamt. ”Este de neinteles aceasta decizie , care nu exclud sa fi fost solicitata chiar de la nivelul judetului Neamt, mai ales ca vine la mijlocul unui an in care primariile au mari probleme financiare generate de politica fiscala dezastroasa a celor care guverneaza astazi Romania. Am discutat si cu o parte dintre colegii primari ai comunitatilor mentionate care si-au exprimat indignarea fata de aceasta decizie ce adanceste subfinantarea comunitatilor pe care le conduc, majoritate neavand suficienti bani chiar pentru functionare pana la finele acestui an.”
Potrivit lui Dragos Chitic, ieri, 10 iulie, la CJ Neamt a avut loc o intalnire pe acest subiect cu functionari din institutie, insa nu s-a putut concretiza nimic in vederea dezamorsarii situatiei. La intalnire au participat doar 3 primari din cei 6 care sunt in ADI Urbtrans.
Prin urmare, dupa cum stau lucrurile la acest moment, este evident ca sansele ca Troleibuzul sa primeasca 800.000 de lei lunar de la Primaria Piatra- Neamt plus alte 5 primarii sunt aproape nule, ceea ce ar putea aduce falimentul societatii. Ramane insa cel putin ciudat faptul ca peste noapte, Guvernul Dancila s-a hotarat sa rupa pisica. Gurile rele spun ca ar fi o actiune premeditata, dicatata cu anumite scopuri. Practic, decizia Guvernului este o lovitura de Knock Out pentru Troleibuzul si exista sanse destul de mari ca Piatra- Neamt si celelalte 5 localitati sa ramana fara transport in comun, cel putin pentru o perioada, pentru ca procedurile de scoatere la licitiatie a traseelor, necesita destul de mult timp, 30 de zile in cel mai fericit caz.
Ionut CORFU