Consilierul judetean PMP, Cristian Ungurianu, semnaleaza nereguli grave la achizitonarea spitalului mobil Covid 19 si cere recuperarea banilor platiti de CJ Neamt (16 milioane de lei) pentru spitalul a carui termen de livrare a fost cu mult depasit, existand voci care afirma ca acesta nu va fi livrat niciodata.
Intr-un referat de aprobare remis catre CJ Neamt, Cristian Ungurianu atrage atentia asupra mai multor neregului, care pot fi regasite in textul documentului, redat de mai jos:
Catre: Consiliul Judetean Neamt ,In atentia: Presedintelui Consiliului Judetean Neamt Dl. Ionel Arsene, Secretarului General al Judetului D-na Soroceanu Daniela
Referat de aprobare la proiectul de hotarare privind retragerea contributiei Judetului Neamt la realizarea de catre ADI Euronest a obiectivului de investitii “Spital Mobil COVID 19 Regiunea Nord-Est Romania”
Avand in vedere reglementarile legale cuprinse in OUG 57 / 2019 privind Codul Administrativ (art.89 alin 2 si 3, art.90 alin 1, art.91 alin 6, art.173 alin. 1 lit.b si e, alin.5 lit.c, alin 7 lit. a si c, art.196 alin.1 lit a, alin 5 lit c si h ) precum si prevederile Statutului ADI Euronest propun retragerea contributiei Judetului Neamt aprobata prin adoptarea HCJ 77 din 03.04.2020. In acest sens reprezentantii Consiliului Judetean Neamt in Adunarea Generala a Asociatilor si in Consiliul de Administratie ale Asociatiei de Dezvoltare Intercomunitara Euronest vor fi obligati sa deruleze toate procedurile legale si statutare de recuperare a contributiei Judetului Neamt la realizarea de catre ADI Euronest a obiectivului de investitii “Spital Mobil COVID 19 – Regiunea Nord Est Romania”.
Motivarea acestei initiative cuprinde argumente de oportunitate si argumente de legalitate in ceea ce priveste derularea investitiei in cauza, dupa cum urmeaza:
Motive de oportunitate
– ADI Euronest nu este o entitate eligibila pentru recuperarea investitiei din fonduri europene; nu era eligibila nici in momentul intocmirii cererii de finantare inaintate catre CJ Neamt si nu este nici astazi;
– starea de urgenta decretata de Presedintele Romaniei ca urmare a pandemiei COVID 19 a incetat in data de 15 mai 2020 datorita depasirii punctului maxim de infectare a populatiei;
– sistemul sanitar din cele 2 judete , Iasi si Neamt, a reusit sa acopere cu usurinta, prin dotarile existente deja, necesarul de servicii medicale pentru bolnavii de COVID 19;
– capacitatea SJU Piatra Neamt de tratare a pacientilor infectati cu virusul COVID 19 a fost marita cu inca 20 de paturi de terapie intensiva, paturi dotate cu ventilatoare si monitoare pentru functii vitale; aceste investitii au fost aprobate de plenul CJN in data de 30.03.2020;
– numarul persoanelor infectate cu virusul COVID 19 din Judetul Neamt este intr-o continua scadere, astazi existand doar 4 persoane cu acest diagnostic in terapie intensiva;
– Guvernul Romaniei a aprobat achizitionarea din fonduri guvernamentale a unui spital similar si amplasarea acestuia in Judetul Bacau; deci, in cazul in care pe viitor se va dovedi ca numarul de locuri din spitalele COVID de faza 1 si 2 vor fi insuficiente, va exista o solutia regionala de acoperire a nevoilor suplimentare de servicii medicale;
– procedura de achizitie derulata de ADI Euronest a fost un esec iar termenul de livrare al spitalului mobil a fost deja depasit;
– repetarea procedurii de achizitie de catre Euronest ar putea fi dusa la sfarsit cel mai optimist in luna iulie si ar fi complet inutila in contextul epidemiologic actual;
Motive de legalitate
– forma juridica de organizare si functionarea a ADI Euronest excede cadrului legal actual prin incalcarea prevederilor art. 91 alin 6 din OUG 57/2019 care prevede ca din Consiliul Director sa faca parte Presedintele Asociatiei si minim 4 membri din Adunarea Generala a Asociatilor; astazi, in cadrul Euronest, Consiliul Director este format din personal angajat; neadaptarea formei de organizare a ADI Euronest la noile prevederi ale Codului Administrativ situeaza in afara legii aceasta entitate juridica.
– datorita faptului ca doar 2 judete membre ale ADI Euronest au participat cu contributii financiare la derularea proiectului de achizitie a spitalului regional mobil, se incalca prevedrile art 89 alin.3 din OUG 57/2019, articol care prevede ca unitatile administrativ-teritoriale coopereza pe principii de eficienta, eficacitate si economicitate; aceste principii au fost incalacate atat prin faptul ca suma nu poate fi recuperata din fonduri europene cat si prin faptul ca Guvernul Romaniei deruleaza un proiect similar in judetul Bacau;
– la intocmirea caietului de sarcini, reprezentantii Euronest au trecut date diferite fata de cele transmise catre CJN in cererea de finatare, dupa cum urmeaza:
-in cererea catre CJN au trecut un minim de 60 de paturi de ATI iar in caietul de sarcini a fost inscris un minim de 50 de paturi de ATI
-in cererea catre CJN au trecut un minim de 72 de ventilatoare iar in caietul de sarcini a fost inscris un minim de 62 de ventilatoare
– afirmatia conform careia Consiliul Judetean Bacau a aprobat o contributie de 4.1 milioane de euro este falsa
– prin practici dolosive au fost transmisa informatia ca furnizorii potentiali sunt exclusiv din Olanda, Germania, China sau Coreea de Sud; enuntul din cererea de finantare excludea cu desavarsire furnizori din Turcia sau India;
– deasemeni remarcam discrepante majore intre datele trecute in referatul de aprobare de catre initiatorul proiectului de hotarare si datele tehnice din caietul de sarcini dupa cum urmeaza :
-in referat este inscris un spital ROL3 iar in caietul de sarcini este solicitat un spital ROL2 plus care poate fi modernizat ; de catre cine si cu ce costuri nu stie nimeni, dar putem prezuma ca aceste eventuale modernizari sunt in sarcina beneficiarului;
– se precizeaza ca sursa de finantare “fondurile europene” in ciuda faptului ca nici in momentul intocmirii referatului si nici astazi asociatiile de dezvoltare intercomunitare nu erau si nu sunt eligibile pentru astfel de proiecte;
– la fel ca in cererea Euronest, se enumera aceleasi tari ca fiind potentiale furnizoare pentru spitalul mobil COVID, fapt ce ulterior s-a dovedit fals;
– se repeta afirmatia falsa conform careia Consiliul Judetean Bacau aprobase deja o contributie de 4.1milioane de euro.
– prin incalcarea termenilor si a datelor tehnice aprobate de finantator, recuperarea contributiei financiare este nu doar justificata ci si obligatorie din punct de vedere legal;
Pentru toate aceste motive supun dezbaterii si aprobarii Consiliului Judetean Neamt proiectul de hotarare prin care intreg aparatul tehnic al Consiliului Judetean Neamt cat si reprezentantii CJN in organele de conducere ale ADI Euronest sa intreprinda toate actiunile legale de recuperare a contributiei Judetului Neamt la achizitia “Spitalului Mobil Covid 19 Regiunea NE Romania”, se arata in documentul inaintat spre aprobare de consilierul judetean PMP.
Ionut CORFU